Voer een zelfbewoningsplicht voor huizen in

31 januari 2018

Voer een zelfbewoningsplicht voor huizen in

Om te voorkomen dat Amsterdammers verdrongen worden door beleggers stelt de SP voor om een zelfbewoningsplicht voor huizen in te voeren. Dat houdt in dat kopers van een huis daar zelf in moeten wonen, in plaats van dat zij het kunnen kopen om het duur te verhuren. SP-raadslid Erik Flentge: “De woningmarkt wordt overspoeld door mensen met veel geld, die nóg meer geld willen verdienen door huizen op te kopen en duur te verhuren. Amsterdamse woningzoekenden die het afleggen tussen al het grof geweld worden daardoor de stad uitgedrukt. De SP wil minder ruimte voor beleggers en meer ruimte voor Amsterdammers.”

Uit onderzoek van het stadsbestuur blijkt dat er steeds meer huizen worden gekocht door beleggers om te verhuren. De SP maakt zich veel zorgen om deze ontwikkeling. Flentge: “Beleggers snijden reguliere woningkopers de pas af. Ze kunnen zonder veel gedoe een zak met geld op tafel leggen, hoeven geen hypotheek te regelen en kapen zo de huizen voor de neus van woningzoekenden weg. Vervolgens worden de huizen verhuurd voor duizelingwekkende bedragen, die de gemiddelde leraar, politieagent of pakketbezorger niet kan betalen.”

Naar aanleiding van het onderzoek erkent ook het stadsbestuur nu een zelfbewoningsplicht momenteel één van de weinige mogelijkheden is om de koopmarkt te reguleren. Flentge: “Wat mij betreft wordt er vaart gemaakt met het uitwerken van die mogelijkheid. Er worden op dit moment enorm veel huizen gebouwd en juist voor nieuwbouwwoningen ziet het stadsbestuur een zelfbewonersplicht als mogelijkheid. Daarnaast is het ook belangrijk om bestaande koopwoningen te beschermen tegen beleggers. Daarvoor is hulp nodig van het Rijk en wat mij betreft gaat het stadsbestuur met Den Haag in gesprek om dat mogelijk te maken.”