Volgende stap in ommekeer beleid vakantieverhuur

10 januari 2018

Volgende stap in ommekeer beleid vakantieverhuur

Foto: mariano mantel cc / flickr CC

Het stadsbestuur wil de maximale termijn voor vakantieverhuur verlagen van 60 naar 30 dagen per jaar. Op die manier wil SP-wethouder Laurens Ivens de vakantieverhuur minder lonend maken en de overlast verder inperken. Ivens: “Dit tekent de ommekeer in de manier waarop Amsterdam omgaat met verhuur van woningen aan toeristen. Waar het beleid begin 2014 nog ‘ruimte voor gasten’ heette, staan Amsterdammers nu op de eerste plaats. Daardoor komt er in onze stad meer ruimte om te wonen, en minder ruimte voor toeristen.”

De afgelopen drie jaar nam het stadsbestuur een lange lijst aan maatregelen om illegale hotels aan te pakken en de overlast rondom vakantieverhuur in te perken. Er is flink meer geld beschikbaar gekomen voor handhavers. Daardoor zijn er meer handhavers in dienst en is er een speciale meldlijn die direct handhavers kan sturen naar plekken waar een illegaal hotel wordt vermoed. Ook worden er mysteryguests ingezet. De boetes voor illegale hotels zijn verhoogd. Dankzij afspraken met Airbnb en Booking zijn op deze platforms illegale verhuringen van meer dan zestig dagen onmogelijk gemaakt. Sinds oktober vorig jaar moeten woningverhuurders elke nacht dat zij hun woning verhuren aan toeristen, melden bij de gemeente.

Tot nu toe bleek uit juridische onderzoeken dat verlagen van de grens naar 30 dagen geen stand zou houden bij de rechter. Maar uit een rechtszaak die de gemeente in december heeft gewonnen blijkt dat er toch een manier is om deze maatregel door te voeren. Ivens: “Ik ben blij dat die mogelijkheid nu op tafel ligt, en ik wil meteen voorbereidingen treffen om de regelwijziging in Amsterdam door te voeren. En als SP-lijsttrekker zie ik in de uitspraak van de rechter ook mogelijkheden om buurten waar de overlast van vakantieverhuur heel groot is zelfs Airbnb-vrij te verklaren. Zo kunnen we ervoor zorgen dat buurten die dreigen te worden overgenomen door het grote geld, weer meer de kant opgaan van een gezellige buurt om in te wonen.”