Boeterecord voor illegale woningverhuur aan toeristen

7 februari 2018

Boeterecord voor illegale woningverhuur aan toeristen

Foto: mariano mantel cc / flickr CC

Het stadsbestuur heeft afgelopen jaar een recordbedrag aan boetes opgelegd aan woningeigenaren die op een illegale manier geld proberen te verdienen met hun huis. Het overgrote deel van de boetes werd uitgedeeld omdat huizen werden gebruikt als illegaal hotel. SP-wethouder Laurens Ivens: “Met deze megaboetes dammen we de macht van het grote geld in. Huizen zijn om in te wonen. Niet om je zakken mee te vullen door te regels te overtreden. Dan ben je hier niet welkom.”

De afgelopen jaren is de gemeente steeds strenger geworden op verhuur van huizen aan toeristen. Zo moet vakantieverhuur altijd vooraf gemeld worden bij de gemeente en komt er een halvering aan van de maximum verhuurtermijn. Naast strengere regels is er ook veel meer aandacht voor het opsporen van mensen die zich niet aan de regels houden.  De gemeente heeft een miljoen extra uitgetrokken voor meer handhavers en slimme computersystemen. Het boetebedrag voor overtreders is tot het maximum van 20.500 euro verhoogd. Ook zijn afspraken gemaakt met Airbnb over het blokkeren van verhuurders die zich niet aan de regels houden.

Gevolg van het strenge beleid is niet alleen dat er meer boetes zijn uitgedeeld. Ook is de stormachtige groei van het aantal advertenties voorbij. Ivens: “Dat gaat de goede kant op. Minder illegale hotels betekent minder overlast voor de buren, en weer meer woonruimte voor Amsterdammers. Onze stad moet een woonstad zijn, niet een pretparkstad waar bewoners de stad uit worden geduwd.”