Gratis hulp aan 5.500 huisdieren van baasjes met weinig geld

26 februari 2018

Gratis hulp aan 5.500 huisdieren van baasjes met weinig geld

Foto: Teresa van Twuijver

Al 5500 huisdieren van baasjes met een laag inkomen zijn gratis naar de dierenarts geweest. Dat maakte het stadsbestuur bekend. SP-wethouder Laurens Ivens, verantwoordelijk voor de regeling: “Veel mensen die weinig geld hebben, kunnen zo toch goed voor hun huisdier zorgen. Er wordt veel dierenleed voorkomen doordat mensen direct naar de dierenarts gaan als dat nodig is. Dat is fijn voor de dieren maar natuurlijk ook een pak van het hart van hun baasjes.”

Sinds 2016 kunnen mensen met een stadspas gratis met hun huisdier naar de dierenarts met de zogenoemde ADAM-regeling, Amsterdamse dierenhulp aan minima. Tot nu toe hebben ruim 5.500 huisdieren een gratis consult gehad. Daarnaast zijn 1.400 katten, honden en konijnen gratis gechipt en ruim 1.000 dieren gesteriliseerd met een gemeentelijke bijdrage. Dat meer dieren zijn gechipt heeft er ook toe geleid dat meer vermiste dieren herenigd kunnen worden met hun eigenaren. Daardoor zitten er minder dieren in de opvang.

De regeling met gratis dierenhulp voor minima is één van de 53 maatregelen voor dierenwelzijn  die onder leiding van Laurens Ivens is opgesteld, en werd door de SP bedongen in het coalitieakkoord. Andere resultaten van vier jaar diervriendelijk beleid zijn de verbeterde huisvesting van dieren op kinderboerderijen, het opleiden van handhavers op het gebied van dierenwelzijn en het onderhoud bij opvangorganisaties.