Grote daling aantal huisuitzettingen

14 februari 2018

Grote daling aantal huisuitzettingen

In 2017 zijn opnieuw veel minder Amsterdammers hun huis uitgezet. In 2013 werden nog 636 huishoudens hun woning uitgezet. Vorig jaar is dat aantal gedaald naar 257, waar het bij de helft van de gevallen ging om financiële problemen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “Elke huisuitzetting blijft er natuurlijk één te veel. Maar ik ben blij dat het aantal zo sterk gedaald is. Dat voorkomt veel persoonlijk leed. En geeft mensen op de lange termijn veel meer kans om hun leven op de rails te krijgen.”

De daling van het aantal huisuitzettingen volgt op een uitgebreide aanpak van dit en het voorgaande stadsbestuur om eerder in te grijpen bij betalingsproblemen. In plaats van dat de huurachterstand hoog op kan lopen, gaan de gemeente en de woningcorporatie zo snel mogelijk langs bij huurders die vanwege hun inkomen de huur niet op tijd betalen. Op initiatief van Vliegenthart wordt er ook geëxperimenteerd met het inhouden van de huur op de uitkering.

Vliegenthart: “Wanneer hulpverleners langs gaan bij mensen die hun huur niet op tijd betalen blijkt vaak dat er meerdere dingen niet helemaal soepel lopen. We proberen die mensen maatschappelijke hulp te bieden zodat mensen hun leven weer op orde krijgen. Je kan zoveel beter hulp bieden dan mensen op straat zetten, daar wordt helemaal niemand beter van.”