Recordaantal huizen opgeleverd

8 februari 2018

Recordaantal huizen opgeleverd

Foto: Kevin Hackert / Flickr Creative Commons

Er zijn in 2017 ruim 9000 huizen opgeleverd. Dat is het grootste aantal sinds de stadsuitbreidingsprojecten van Wibaut en de grootschalige sloop/nieuwbouwperiode onder Jan Schaefer. SP-wethouder Laurens Ivens: “Het aantal huizen groeide sneller dan het aantal huishoudens. Dat betekent dat we de woningnood aan het bestrijden zijn, daar zijn woningzoekenden enorm bij gebaat.”

De nieuwbouwwoningen zijn vrijwel allemaal binnen de stadsgrenzen gebouwd. Het doel van dit stadsbestuur is om bedrijventerreinen om te vormen tot woonwijken, en leegstaande kantoren te verbouwen tot appartementen. Voor de nieuwbouwplannen die sinds medio 2017 zijn ontwikkeld geld dat voor 80% van de huizen afspraken worden gemaakt om de huizenprijs betaalbaar te houden. 40% van deze nieuwe huizen valt onder de sociale huurgrens, en nog eens 40% wordt gebouwd voor mensen met een middeninkomen.

Ook de komende jaren wil de SP doorgaan met het bestrijden van de woningnood. Wat de SP betreft gaan dan 5000 van de nieuwbouwwoningen per jaar naar Amsterdammers. Ivens: “Wij willen dat het bestrijden van de woningnood vooral ten goede komt aan mensen die gebonden zijn aan Amsterdam, mensen die hier al een tijdje wonen. Mijn doel is dat niemand de stad uit moet omdat er geen betaalbaar huis meer te vinden is.”