Stadsbestuur ontmoedigt gebruik dieren bij evenementen

9 februari 2018

Stadsbestuur ontmoedigt gebruik dieren bij evenementen

Het stadsbestuur voert een vergunningsplicht voor het gebruik van dieren bij evenementen. Daardoor wordt het moeilijker om dieren te gebruiken voor vermaak, en als het gebeurt is het aan strenge regels gebonden om de dieren te beschermen.

SP-wethouder Laurens Ivens: “We hebben alle evenementen met dieren op een rij gezet en het zijn er schrikbarend veel. Reclamestunts, kerstmarkten, braderieën, noem maar op. Ik wil niet dat dieren als product worden gebruikt om meer mensen naar zulk soort evenementen te trekken, terwijl dieren daarvoor lang moeten reizen, in kleine hokjes zitten en in de drukte terecht komen. Een evenement wordt alleen maar leuker als het welzijn van dieren niet in gevaar is.”

Het liefst had het stadsbestuur het gebruik van dieren bij evenementen helemaal verboden. Maar dat kan alleen als het Rijk dat mogelijk maakt. Ivens: “Tot nu toe heeft dat nog niks opgeleverd. Maar we gaan niet op Den Haag wachten om iets voor de dieren te doen.  Door de drempel voor het gebruik van dieren te verhogen en strenge regels te hanteren voor het welzijn van de dieren zetten we als Amsterdam een stap de goede kant op.”