Amsterdam helpt jongeren met niet-westerse afkomst aan werk

8 maart 2018

Amsterdam helpt jongeren met niet-westerse afkomst aan werk

Foto: SP

Foto: Arjan Vliegenthart op bezoek bij een project van Ajax om jongeren naar school of werk te begeleiden.

Amsterdam boekt succes met een nieuwe aanpak om de jeugdwerkloosheid onder jongeren met een migrantenachtergrond te bestrijden.  Dat blijkt uit onderzoek naar de gemeentelijke methode. SP-wethouder Arjan Vliegenthart is blij met de resultaten: “Als je aan het werk bent doe je volop mee aan de samenleving en bouw je een toekomst op. Ik ben er heel blij mee dat we door veel meer aandacht en energie te geven, we jongeren aan het werk helpen die eerder het gevoel hadden dat ze er niet bij hoorden.”

De afgelopen periode is de jeugdwerkloosheid al fors gedaald in Amsterdam. Terwijl de jeugdwerkloosheid met 17,7% in 2013 eerst nog boven het landelijk gemiddelde zat, daalde deze vorig jaar onder het landelijke gemiddelde, naar 9,4%. Maar de werkloosheid onder jongeren met een migrantenachtergrond bleef met 13% relatief hoog. De afgelopen periode is er op initiatief van wethouder Vliegenthart een intensieve aanpak georganiseerd – ‘extra lief en extra streng’ – om dat probleem aan te pakken. Met de nieuwe aanpak werden al meer dan honderd jongeren aan een baan geholpen, die daarvoor een uitkering hadden.

Vliegenthart: “Jongeren met een migratieachtergrond beginnen vaak met een achterstand aan hun carrière ten opzichte van jongeren met een oerhollandse achternaam.  Dat komt omdat er nog steeds veel te vaak sprake is van discriminatie. Maar ook hebben deze jongeren veel minder vaak een netwerk via bijvoorbeeld hun familie waarmee ze binnenkomen bij een werkgever. Ik vind het belangrijk om iets te doen aan die achterstand. We moeten aan de werkgeverskant de discriminatie nog veel harder aanpakken. Maar bij deze jongeren helpt het ook om er gewoon heel veel meer tijd en energie in te steken. Het is mooi om te zien dat als zowel de gemeente als de jongeren zelf extra hun best doen, er succes geboekt wordt. Daar hebben we allemaal heel veel profijt van.”