Ook buiten de ring is het nog Amsterdam (opinie)

6 maart 2018

Ook buiten de ring is het nog Amsterdam (opinie)

Foto: Jos van Zetten

Vorige maand werden de leefbaarheidscijfers over de Amsterdamse buurten bekend. Er zit een opvallend groot verschil tussen gebieden binnen de Ring en onder het IJ, en de gebieden daarbuiten. In de stadsdelen Centrum, Zuid, Oost en West beoordelen bewoners de leefbaarheid in hun buurt gemiddeld met een 7,9. In de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost geven de bewoners met 7.0 hun buurt gemiddeld een punt lager, met buurten als Slotermeer of Geuzenveld die daar nog ruim onder zitten.

Opvallend genoeg gaan de debatten in de gemeenteraad vaker over de ontwikkelingen binnen de ring dan daarbuiten. Maar wat de SP betreft is de stad groter dan de wereld van het Binnenhof of de Stopera. De SP is bezig om in een jaar tijd met een miljoen Nederlanders te spreken. In Amsterdam richten we ons daarbij vooral op de mensen die in de gebieden wonen waar we wat minder over lezen in de media.  We zijn in gesprek gegaan met mensen die in een slecht onderhouden huis wonen, waar de toekomst van de buurten onzeker is of waar de integratie belabberd is.

Aan de ene kant hoorden we vaak dat veel mensen erg gehecht zijn aan hun buurt. Ze zien de buurt als hun thuis, zijn blij met de kennissen of familie in de buurt, of hebben kinderen die in de buurt naar school gaan. Maar aan de andere kant hoorden we opvallend veel mensen die het gevoel hebben dat ze ‘vergeten’ zijn. Dat hun buurt aan de aandacht van de politiek ontsnapt, terwijl bewoners juist zien dat er ondanks hun trots op de buurt enorm veel te verbeteren valt.

Tijdens onze vele gesprekken kwamen duidelijke wensen langs. Zo willen de mensen in Molenwijk (Noord) dat er eindelijk eens in hun openbare ruimte wordt geïnvesteerd. De mensen in Geuzenveld (Nieuw-West) willen dat de parkeerproblemen verholpen worden. Mensen in Holendrecht (Zuidoost) vinden dat de vocht- en schimmelproblemen in de huizen verholpen moeten worden.

Naast deze specifieke voorstellen kwamen ook een aantal algemene opmerkingen aan bod. Onvrede over de verloedering en veiligheid in de wijk. Zorgen over de kansen om in de wijk te kunnen blijven wonen vanwege het tekort aan betaalbare woningen.

Daarom wil de SP graag dat in deze buurten nu geïnvesteerd wordt. Investeer in de openbare ruimte: zorg dat juist in deze buurten de mooiste speelplaatsjes en straten zijn. Hou het leefbaar: juist in de buurten waar de leefbaarheid onder druk staat moeten de stadsreinigers veel aanwezig zijn. Zorg voor veiligheid: wijkagenten en een politiebureau in de buurt zijn van essentieel belang. Bouw voor de buurt: richt de nieuwbouw erop dat mensen die in de knel zitten vooruit kunnen in hun buurt, zoals een gezin met opgroeiende kinderen in een te kleine woning, of een oudere die de trap niet meer op kan.

Juist voor al die mensen die gehecht zijn aan hun buurt is het belangrijk dat zij vertrouwen hebben in de toekomst van die buurt. Dat ze er kunnen blijven wonen. Dat ze trots kunnen zijn. Dat ze weten dat de overheid er ook voor hen is. Dat Amsterdammers zich vergeten voelen, mogen we nooit accepteren. Elke buurt in Amsterdam hoort er bij en is belangrijk. Tijd voor een ambitieus actieplan om ervoor te zorgen dat iedere Amsterdammer een prettige leefomgeving heeft!

Laurens Ivens, Lijsttrekker SP Amsterdam