SP presenteert resultaten hulpdiensttour: veel bereikt, maar ook nog veel te doen

9 maart 2018

Foto: SP

Een drie jaar durende tour van de hulpdienst door heel Amsterdam werd deze week afgerond met de Week van de Hulpdienst. SP-wethouder Arjan Vliegenthart was aanwezig bij de feestelijke afsluiting op 9 maart om de hulpdienstmedewerkers te bedanken en met bezoekers in gesprek te gaan. Vliegenthart: “De afgelopen vier jaar hebben we ons als partij ingezet voor de bestrijding van armoede. Ik als wethouder, de partij met raad en daad van de hulpdienst. We hebben veel bereikt. Daar ben ik trots op. Maar is een hoop te doen. Dat zien we elke dag. Daarom is een stem op de SP op 21 maart zo belangrijk. Alleen met een grote SP kunnen we onze weg naar een socialer Amsterdam vervolgen.”

Het stadsbestuur met de SP heeft de afgelopen jaren tientallen miljoen uitgetrokken om mensen met lage inkomens te ondersteunen. Daardoor is er bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen, gratis dierenhulp, of een laptop voor schoolgaande kinderen. En de groep mensen die recht heeft op ondersteuning van de gemeente, is uitgebreid naar 120% van de bijstandsnorm. De SP-hulpdienst is de afgelopen periode in talloze buurten op bezoek geweest om mensen te helpen om armoedevoorzieningen aan te vragen. Ook helpt de hulpdienst om problemen met bijvoorbeeld de corporatie of de verzekeraar op te lossen.

SP-wethouder Vliegenthart: “De afgelopen vier jaar hebben we moeten roeien met die riemen die we hadden. De regering hiep van niet mee. Zo blijkt de kostendelersnorm uit Den Haag nog wel het meest schrijnend uit te pakken voor pensioengerechtigde migranten. Ik wil als Amsterdamse wethouder het verzet tegen de kostendelersnorm aanvoeren, want de hele kostendelersnorm moet van tafel. Ook moeten we meer mensen van onze voorzieningen gebruik kunnen maken. Daarom wil de SP dat de gemeentelijke armoedevoorzieningen worden uitgebreid naar 130% van de bijstandsnorm. Wij zijn niet tevreden tot iedereen in Amsterdam mee kan doen, hoe dik je portemonnee ook is en waar je wieg ook stond. Dát is waar de verkiezingen op 21 maart over gaan. ”

De ervaringen van de SP-hulpdienst zijn hier te lezen.