Voorkom nachtoverlast passagiersvaart Borneosteiger

17 mei 2018

Voorkom nachtoverlast passagiersvaart Borneosteiger

Foto: steedm cc

De SP wil dat het stadsdeelbestuur voorkomt dat omwonenden van de Borneosteiger te maken gaan krijgen met nachtelijke overlast door het laden en lossen van passagiersboten. SP-stadsdeelcommissielid in Oost Karel van der Weide: “Water houdt weinig geluid tegen, en direct rondom de aanlegsteiger staan veel huizen. Laten we de bewoners in deze woonbuurt gewoon hun nachtrust gunnen, in plaats van dat ze tijdens hun slaap te maken krijgen met rumoerige bootpassagiers. Deze plek is gewoon niet geschikt voor nachtelijk laden en lossen.”

In de vorige bestuursperiode wisten bewoners van het Oostelijk Havengebied, gesteund door de SP, succesvol een haven met 70 ligplaatsen aan de Borneosteiger te verhinderen. Helaas besloot een meerderheid van de Bestuurscommissie een jaar later om zeven ligplaatsen voor passagiersvaartuigen van Amsterdam Boats wél toe te staan. Bestond voorheen de zekerheid dat na 23.00 niet mocht worden afgemeerd, in de nieuwste vergunningaanvraag verzoekt Amsterdam Boats dit ook na 23.00 toe te staan.

Tot verbijstering van de SP steunt het stadsdeel de ondernemer. Van der Weide: “Ik snap daar niks van, ik wil dat het stadsdeelbestuur van dit plan afziet en in plaats daarvan de nachtrust van de bewoners respecteert. Kinderen moeten de volgende dag weer naar school en bewoners naar hun werk.” De SP gaat deze kwestie agenderen in de stadsdeelcommissie om zo het stadsdeelbestuur op andere gedachten te brengen.