Eindelijk weer stijging aantal sociale huurwoningen

21 juni 2018

Eindelijk weer stijging aantal sociale huurwoningen

Foto: SP

Voor het eerst sinds halverwege de jaren negentig zit er weer een stijgende lijn in het aantal sociale huurwoningen in Amsterdam. Dat hebben de woningcorporaties vandaag bekend gemaakt bij de presentatie van hun jaarcijfers. SP-wethouder Laurens Ivens: “Ik ben er enorm blij mee dat na jaren en jaren van daling door sloop en verkoop we nu eindelijk zien dat er weer meer betaalbare huizen bijkomen. Dat betekent dat we succes boeken in de strijd voor betaalbaar wonen.”

Opeenvolgende stadsbesturen streefden de afgelopen vijftien jaar naar minder sociale huurwoningen. Sinds 1995 is het aantal sociale corporatiewoningen gedaald van meer dan 200.000 naar 166.000 vorig jaar. Vier jaar geleden sprak SP-wethouder Ivens samen met de woningcorporaties en de huurders af om een trendbreuk in te zetten. De verkoop van 16.000 sociale huurwoningen werd afgeblazen. Doordat de nieuwbouw ook steeds meer op gang is gekomen, is de daling van het aantal sociale huurwoningen nu omgezet in een kleine groei van enkele tientallen huizen.

De komende periode wil het stadsbestuur de trend omhoog doorzetten. In het coalitieakkoord werden afspraken gemaakt om de verkoop van sociale huur nog verder terug te dringen en meer nieuwe huizen te bouwen. Ivens: “Dat is nodig want we zijn er nog lang niet. Het is nog steeds veel te moeilijk om een betaalbaar huis te vinden in Amsterdam. Maar dat de voorraad stijgt, en al is het met enkele tientallen, het is een belangrijk keerpunt want voorheen ging de voorraad met duizenden tegelijk omlaag. Amsterdammers hebben betaalbare huizen nodig en het is mijn missie om daar de komende jaren verder aan te werken.”