SP steunt strijd UvA-studenten voor beter onderwijs

11 juni 2018

SP steunt strijd UvA-studenten voor beter onderwijs

Foto: SP

Afgelopen vrijdag demonstreerden zo'n 500 studenten voor democratisch onderwijs en tegen onderwijsbezuinigingen en hoge werkdruk, tijdens de 'Mars voor het onderwijs'. Ook SP-fractievoorzitter Erik Flentge, SP-Kamerlid Frank Futselaar en leden van ROOD, jong in de SP liepen mee om de studenten te ondersteunen in hun strijd.

Na afloop van de mars zetten de studenten een ludiek tentenkamp op met muziek, discussie en sprekers. Het tentenkamp werd vrijdag door de politie ontruimd, maar dat weerhield de studenten er niet van om de volgende dag gewoon weer verder te gaan met hun acties. ROOD-bestuurslid Arno van der Veen: "De studenten laten zich niet intimideren. Zij gaan net zolang door tot er échte verandering in het onderwijs is. Tot die tijd blijven wij deze studenten ondersteunen in de protesten."

De voorzitter van het College van Bestuur, Geert ten Dam, was op zaterdag te gast bij een discussieplatform van de Universiteit van Amsterdam. Daar riepen de aanwezige studenten haar ter verantwoording voor de ontruiming van het tentenkamp en vroegen ze haar excuses te maken. Toen de studenten het woord niet meer kregen, verlieten ze de zaal en hielden ze een korte sit-in demonstratie in de centrale hal van het universiteitsgebouw. Daar maakten de studenten plannen voor vervolgacties en scandeerden ze leuzen.

Van der Veen: "De studenten zijn boos omdat er sinds de Maagdenhuisbezetting van 2015 te weinig is gebeurd om de universiteit te veranderen. ROOD en de SP ondersteunen de studenten in hun acties. We knokken zij aan zij voor toegankelijk én democratisch onderwijs, want vrij en betaalbaar onderwijs ligt aan de basis van een vrije samenleving.”