Vakantieverhuur maximaal dertig dagen per jaar

20 december 2018

Vakantieverhuur maximaal dertig dagen per jaar

Foto: mariano mantel cc / flickr CC

Vanaf 1 januari 2019 mogen huizenbezitters hun huis nog maximaal dertig dagen per jaar aan toeristen verhuren via websites als Airbnb en Booking. Tot nu toe mocht dat zestig dagen per jaar. Dat heeft de gemeenteraad woensdag besloten.

SP-wethouder Laurens Ivens is blij met deze aanscherping van de regels: “Hiermee vermindert de overlast van toeristen in de portieken en woonblokken in onze woonbuurten. Ook beperken we de winst die er jaarlijks te maken is met vakantieverhuur. Zo zorgen we ervoor dat huizen vooral gebruikt worden om in te wonen in plaats van te dienen als instrument om veel geld mee te verdienen ten koste van de buren.”

Naast de regel van dertig dagen per jaar geldt een maximum van vier gasten tegelijk. Ook moeten bewoners het verplicht bij de gemeente melden als ze hun huis aan bezoekers verhuren. Boetes voor mensen die zich niet aan de regels houden variëren van zo’n 6000 euro (voor het niet voldoen aan de meldplicht) tot ruim 20.000 euro (voor gebruik van een woning als hotel).