Einde bewegende videoreclame op straat in zicht

17 januari 2019

Einde bewegende videoreclame op straat in zicht

Foto: Alberto Alvarez Perea / Flickr

Het stadsbestuur kan verder met voorbereidingen om bewegende reclames op straat te verbieden. Daarmee wordt een voorstel van GroenLinks, SP en PvdA uitgevoerd. Het doel is om te zorgen voor minder storende reclame in het straatbeeld.  SP-wethouder Laurens Ivens (openbare ruimte): “Amsterdam is een mooie stad die bovendien almaar drukker wordt. Dan hoeft daar niet ook nog allemaal schreeuwende commercie bij in het straatbeeld. De publieke ruimte is van de Amsterdammers, niet van de reclamebedrijven.”

Er staan momenteel een paar honderd reclameborden op straat in de stad, waarvan er meer en meer digitaal worden. Vooral langs wegen, fietspaden en in drukke gebieden in het centrum zorgen de bewegende beelden op deze borden voor overlast.

In de huidige regels van de gemeente staat niet dat bewegende reclame verboden is, waardoor reclamebedrijven er zelf voor kiezen om de reclameborden te gebruiken als videoschermen. De komende maanden gaat de gemeente aan de slag om wél regels te maken over bewegende reclame, waardoor alleen nog stilstaande reclamebeelden vertoond mogen worden.