Stadsbestuur gaat verhuurverbod invoeren voor nieuwe koophuizen

14 maart 2019

Stadsbestuur gaat verhuurverbod invoeren voor nieuwe koophuizen

Foto: Gabi Agur / Flickr

Het stadsbestuur wil dat mensen die een koophuis kopen er zelf in gaan wonen. Amsterdam gaat daarom verbieden dat mensen nieuwbouwhuizen opkopen om door te verhuren en winst te maken. SP-wethouder Laurens Ivens (bouwen en wonen): “Er is een groot gebrek aan betaalbare huizen. Het opkopen van huizen door beleggers verergert dat gebrek want beleggers willen winst maken en drijven dus de prijzen op. Ik wil beleggers op de koopwoningmarkt de pas afsnijden. Zo ontstaat er wat meer ademruimte voor de Amsterdammers die een huis willen kopen om er gewoon in te wonen.”

Het stadsbestuur wil de uitwerking van de plannen later dit jaar presenteren zodat het verhuurverbod daarna kan ingaan bij nieuwe bouwprojecten. Het lijkt erop dat een verhuurverbod voor bestaande woningbouw binnen de landelijke regels niet kan. Maar het stadsbestuur gaat nog een juridisch onderzoek doen om te kijken of daar toch niet mogelijkheden voor zijn.

Met de maatregel van het verhuurverbod komt Ivens in het geweer tegen ongewenste gevolgen van het kapitalisme en de vrije markt. Ivens: “Je kunt wel huizen blijven bijbouwen, maar als die vooral in handen komen van beleggers die er rijk van worden, heeft de Amsterdammer er weinig aan. Sterker nog: dan vergroot de kloof tussen rijk en arm. Rijke mensen kunnen immers door huizen op te kopen en duur te verhuren almaar rijker worden. Maar mensen die niet meer mee kunnen in de biedingenstrijd om een koophuis, worden juist armer gemaakt omdat zij degenen zijn die de hoge huren mogen ophoesten. Ik hoop dat het verhuurverbod die ontwikkeling een halt toe kan roepen.”