SP: gebruik leegstaande Slotervaartziekenhuis voor opvang dak- en thuislozen

31 augustus 2019

SP: gebruik leegstaande Slotervaartziekenhuis voor opvang dak- en thuislozen

Foto: SP Amsterdam

SP-fractievoorzitter Erik Flentge wil dat het stadsbestuur streeft naar extra tijdelijke nachtopvang in het leegstaande Slotervaartziekenhuis. Flentge: “Het leegstaande ziekenhuis is een voor iedereen zichtbaar overblijfsel van het marktfalen in de zorg. Dat is des te schrijnender nu zoveel mensen dakloos door de stad zwerven op zoek naar een slaapplek en door handhavers overal worden weggestuurd. We kunnen het pand ook tijdelijk gebruiken om het tekort aan plaatsen in de nachtopvang mee op te vangen. Dan beginnen de eigenaren alvast om de grote maatschappelijke schade die ze hebben veroorzaakt met het faillissement van het ziekenhuis, te compenseren.”

Het gebouw heeft nog geen definitieve bestemming en is onderwerp van een een juridisch gevecht tussen gemeente, de eigenaren MC groep en vastgoedinvesteerder Zadelhoff. Flentge: “Dat is schrijnend. Door vermarkting van betaalbare huurwoningen en bezuinigingen op de geestelijke gezondheidszorg (ggz) zijn er meer economisch daklozen danooit. Dat is een groot sociaal probleem, een regelrechte crisis. Het is dan goed om niet de juridische regeltjes zaligmakend te maken, maar de maatschappelijke noden proberen op te lossen. Dan zoek je naar manieren waarop dit kan. Uiteindelijk moeten we zorgen voor meer betaalbare woningen. Maar in de tussentijd moeten we mensen zonder thuis niet de straat opsturen. Als alle partijen meewerken, kan het lukken. De MC Groep heeft een ereschuld aan Amsterdam, omdat zij (naast Zilveren Kruis/Achmea en het kabinet) mede verantwoordelijk is voor het onnodige en onverantwoorde faillissement van het Slotervaartziekenhuis.