Gratis openbaar vervoer voor kinderen en proef met de nachtmetro

3 oktober 2019

Gratis openbaar vervoer voor kinderen en proef met de nachtmetro

Foto: Frank Lucas

Vanaf 2021 mogen kinderen tot 12 jaar gratis met het openbaar vervoer reizen op woensdagmiddag en in het weekend, dat maakte het stadsbestuur gistermiddag bekend. Ook komt er een proef met een nachtmetro op twee metrolijnen in het weekend.
SP-raadslid Tiers Bakker: “Het is een mooie stap dat kinderen in 2021 op woensdagmiddag en in het weekend gratis met het openbaar vervoer mogen reizen. Wat ons betreft wordt het OV in de toekomst gratis voor iedereen, dat is de enige manier om mensen echt uit de auto te krijgen.”

Het openbaar vervoer is sinds de komst van de Noord/Zuidlijn flink op de schop gegaan. Vooral voor mensen in Noord, West, Nieuw-West is er veel veranderd en niet allemaal ten goede. Veel directe verbindingen naar het Centrum zijn verdwenen en mensen moeten vaker overstappen met meer reistijd als gevolg. Bakker: ‘Dat kinderen straks gedeeltelijk gratis met het OV mogen reizen is een goede maatregel en een fijne opsteker, maar we zijn er nog lang niet als het om goed openbaar vervoer gaat. We blijven als SP strijden voor beter openbaar vervoer in de stadsdelen die hard getroffen zijn door de komst van de Noord/Zuidlijn.’

Mede door druk van de SP is het BovenIJ Ziekenhuis tegenwoordig ook in de avonduren weer bereikbaar omdat bus 36 ‘s avonds blijft rijden. Ook is de frequentie van bus 21 naar Geuzenveld in de spits verhoogd en wordt er  momenteel  door het GVB nagedacht om bus 35 naar Molenwijk vaker te laten rijden in de spits.Bakker: ‘Dit zijn mooie stappen in de goede richting.Volgende week staat het openbaar vervoer in Noord weer op de agenda van de gemeenteraad. We blijven als SP strijden voor goed openbaar vervoer voor iedereen”