Opkopen nieuwe koophuizen voor dure verhuur wordt onmogelijk

15 januari 2020

Opkopen nieuwe koophuizen voor dure verhuur wordt onmogelijk

Foto: Gabi Agur / Flickr

Het stadsbestuur gaat het opkopen van nieuwbouw koophuizen voor dure verhuur onmogelijk maken. Bij toekomstige bouwprojecten moet de koper zelf in het huis gaan wonen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Sinds een aantal jaren zien we steeds meer dat koophuizen voor de neus van woningzoekenden worden weggekocht door handige types met veel geld. De woning wordt vervolgens voor de hoofdprijs doorverhuurd, omdat daar veel geld mee is te verdienen.
De woningzoekende betaalt de rekening, terwijl de investeerders almaar rijker worden. Het is goed nieuws voor de toekomstige woningzoekende dat we voor deze ongelijkheid een stokje gaan steken.”

Uit onderzoek van de Universtiteit van Amsterdam en de Katholieke Universiteit van Leuven bleek twee jaar terug dat in grote steden 10 à 15 procent van de koopwoningen, en dertig procent van de woningen van minder dan 50 vierkante meter wordt opgekocht door verhuurders. In sommige wijken ligt dit aandeel nog veel hoger. De prijs van koophuizen wordt hierdoor omhoog geduwd.

Op het verbod op verhuur van koopwoningen komt een aantal uitzonderingsmogelijkheden. Zo zal het wel toegestaan zijn om woningen als sociale of middeldure huurwoningen te verhuren. Ook is er een uitzondering voor verhuur aan eerstegraads familie, of aan onderhuur als een eigenaar een beperkte tijd in het buitenland verblijft.
De maatregel gaat gelden voor koopwoningen in nieuwbouwplannen die vanaf het vaststellen van de maatregel worden aangenomen.
Laurens Ivens: “Een huis is niet bedoeld om rijke mensen nog rijker te maken, maar is bedoeld om in te wonen. Het gaat ver dat we nu in het eigendomsrecht gaan treden, maar dat is nodig ook, gezien de wooncrisis in onze stad. Ik wil alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat Amsterdam een stad blijft waar iedereen kan wonen, ongeacht de dikte van je portemonnee.“