Stadsbestuur wil opdringerige commercie in straatbeeld minderen

24 januari 2020

Stadsbestuur wil opdringerige commercie in straatbeeld minderen

Foto: Flickr cc

Het stadsbestuur wil opdringerige en storende reclame in de openbare
ruimte minderen. SP-wethouder Laurens Ivens presenteerde vandaag een uitgebreide aanscherping op het beleid voor buitenreclame. Ivens: “Onze stad is een mooie en monumentale stad. Daar moeten we zuinig op zijn. Daarom is er in de toekomst geen plek meer voor drukke en schreeuwerige reclame, zoals bewegende videoreclames op reclamezuilen, en mega-advertenties op steigerdoeken. Multinationals worden daar misschien beter van, maar het straatbeeld wordt er vaak door verpest.”

Naast maatregelen op drukke commercie in de openbare ruimte te minderen, gaat het stadsbestuur ook regels stellen om dieren en kinderen te beschermen. Zo wordt het gebruik van levende dieren bij reclame niet langer toegestaan. Ook mag er geen reclame meer worden gemaakt voor ongezond eten gericht op kinderen.

Kleine ondernemers krijgen juist wat meer ruimte om voor speciale gelegenheden uit te pakken. Zo wil het stadsbestuur flexibel zijn en tijdelijke reclame toestaan voor de opening van een winkel, of de promotie van een winkelplein of -straat in de buurt. Ivens: “Zo zorgen we voor wat meer balans voor aandacht voor de kleine ondernemer in de buurt, en de tot nu toe schreeuwerige en massale aandacht voor multinationals in de binnenstad.”

Amsterdammers kunnen via de website van de gemeente hun inbreng geven voor de plannen over reclame in de openbare ruimte.