SP samen met de buurt in actie voor behoud woning Etty Hillesum

26 mei 2020

SP samen met de buurt in actie voor behoud woning Etty Hillesum

Foto: SP

Samen met bewoners en andere belangstellenden uit de Gabriël Metsustraat en omgeving is de SP gisteravond in actie gekomen tegen de dreigende sloop van de woning Etty Hillesum. Door de Joodse Etty Hillesum groot te projecteren op het pand, vroeg de buurt aandacht voor behoud van de woning waar Hillesum haar oorlogsdagboeken schreef. SP-raadslid Tiers Bakker: “De dagboeken van Hillesum zijn een van de belangrijkste nagelaten getuigenissen van de Holocaust.
Haar woning mag dan ook niet gesloopt worden, maar moet een fysieke plek blijven om te herdenken en te herinneren.”

Buurt in verzet tegen dreigende sloop
Een paar maanden geleden werd bekend dat de eigenaar van het pand de woning van Hillesum wil slopen om op de plek luxe appartementen te bouwen. Buurtbewoners kwamen al snel in opstand tegen de sloop en startten een petitie. Internationaal groeide de verontwaardiging over de dreigende sloop eveneens, de nalatenschap van Hillesum is geroemd in Italië, Frankrijk, de Verenigde Staten en België. Naast de petitie is er ook een procedure gestart om het pand de status van monument te geven.

Foto: Alle de Jong

Tijd om van uitstel ook afstel te maken en het pand te redden
De protesten hebben het stadsbestuur wakker geschud en hebben ertoe geleid dat het college in actie is gekomen. De procedure om van de woning een monument te maken is inmiddels versneld. Het goede nieuws is, dat gedurende de ‘monumentenprocedure’ het pand niet gesloopt mag worden. Het is echter allerminst zeker dat het pand uiteindelijk ook de status van monument krijgt. De sloop is dus voorlopig uitgesteld, maar er is nog geen zekerheid over een definitief afstel van de sloop.

Foto: SP

Op een fysieke plek krijgt herdenken een extra dimensie
Bakker: “Het is ontzettend belangrijk dat de woning van Hillesum behouden blijft voor Amsterdam. Het is werelderfgoed." Herdenken krijgt ook een extra dimensie wanneer je dat doet op de plek waar het verhaal zich heeft afgespeeld.  Denk aan een initiatief als Open Joodse Huizen. Persoonlijke verhalen die worden verteld over families en kinderen die door de oorlog uit het leven zijn gerukt, komen extra tot leven doordat ze worden verteld op de plek waar Amsterdamse families gewoond hebben.

Of denk aan de bekende struikelstenen, stenen geplaatst bij de woonhuizen van stadsgenoten die in de oorlog zijn weggevoerd. Een manier om een fysieke plek te markeren en te herdenken. Bakker: “Hetzelfde geldt voor de woning van Etty Hillesum. Het doorvertellen van de verhalen van Etty aan nieuwe generaties Amsterdammers is zoveel krachtiger wanneer dit gebeurt bij de woning waar Etty als rechtenstudente haar dagboeken schreef. Samen met de buurt blijven we daarom net zo lang actievoeren tot de sloop definitief van tafel is.”

Bekijk hier de beelden van de projectie terug

Vormgeving door kunstenaar Alle de Jong met de stem van actrice Julika Marijn