SP vraagt onderzoek naar homofobie en intolerantie

19 mei 2020

SP vraagt onderzoek naar homofobie en intolerantie

Foto: SP

In antwoord op vragen van de SP heeft burgemeester Halsema toegezegd zich hard te maken voor een breed onderzoek naar de achtergronden van intolerantie zoals homofobie en alle uitingen van haat in Amsterdam.

SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “Ik ben blij met de toezegging van de burgemeester. Laatst was het weer raak, het zoveelste voorbeeld van homogeweld en intolerantie. Dat is onacceptabel. Om te zorgen dat we de juiste maatregelen nemen bij het bestrijden van homofobie en andere vormen van intolerantie, is het verstandig de achtergronden hiervan goed in kaart te brengen.
Daarmee kunnen we intolerantie en haat beter bestrijden.
Dit onderzoek mag wat ons betreft worden uitgevoerd zonder enig taboe.””

Geweld tegen homo’s onacceptabel
Een Amsterdams homostel werd onlangs landelijk nieuws omdat ze binnen een korte tijd tot twee keer toe werden belaagd door Amsterdamse jongeren. Bij een bezoek aan de supermarkt werd het stel bespuugd en uitgescholden. Na dit voorval werd het zelfde stel weer belaagd en aangevallen toen ze in Oost hand in hand over straat liepen. Flentge: “Deze voorvallen zijn walgelijk en onacceptabel.  Iedereen in Amsterdam moet zichzelf kunnen zijn, hoe je er ook uit ziet of op wie je ook verliefd wordt.”