2000 ouderenwoningen in gemeenschapsprojecten

1 juli 2020

2000 ouderenwoningen in gemeenschapsprojecten

Foto: dfarrell07 / Flickr
Het stadsbestuur heeft met vastgoedpartijen, zorginstellingen en bewonersorganisaties afspraken gemaakt om de komende vijf jaar zo’n 2000 ouderenwoningen te bouwen met gemeenschappelijke voorzieningen. SP-wethouder Laurens Ivens: “Ik ben blij dat we met allemaal partijen hier de schouders onder gaan zetten. Op deze manier kunnen we ervoor zorgen dat een heleboel Amsterdammers oud kunnen worden in een fijne omgeving. Waar ze hun eigen vertrouwde plekje hebben, maar ook lief en leed met elkaar kunnen delen."

De komende jaren vormen ouderen een steeds groter deel van de Amsterdamse bevolking. Voor een deel van hen zal de bestaande woning niet meer geschikt zijn. Bijvoorbeeld omdat deze veel te groot is, of omdat de woning alleen via de trap bereikt kan worden. Zo’n 2000 zogenoemde ‘geclusterde ouderenwoningen’ moeten een plek bieden om oudere mensen een geschikt huis te geven. De helft van de 2000 woningen betreft sociale huurwoningen. Zo’n 500 stuks zijn woningen in het middensegment, de andere 500 vallen in het vrije segment.

Ivens: “Het bijbouwen van woningen voor ouderen, bij elkaar in een complex, kan een oplossing zijn voor heel veel dingen tegelijk. Allereerst is het heel fijn voor ouderen om een woning te hebben die gewoon geschikt is voor ze: niet te groot, zonder trap. Maar daarnaast is het óók heel fijn dat hierdoor dichtbij huis gemeenschappelijke voorzieningen zoals een gedeelde woonkamer, of zorg georganiseerd kunnen worden. Dat zorgt voor gemeenschapsgevoel, en dat is ook belangrijk tegen eenzaamheid. De vaak grote woningen die de ouderen achterlaten kunnen vervolgens gebruikt worden voor huishoudens die dáár weer behoefte aan hebben. Ik ben blij dat ook corporaties en vastgoedpartijen deze belangen inzien en hier samen mee aan de slag willen gaan.”