Nieuwe studentencomplexen moeten veiliger

13 juli 2020

Nieuwe studentencomplexen moeten veiliger

Foto: Leliebloem / Flickr

Op initiatief van SP-wethouder Laurens Ivens moeten nieuwe studentencomplexen voortaan veiliger aangelegd worden. Ivens: “Er zijn de afgelopen jaren teveel incidenten bij studentencomplexen geweest. Voor ontwikkelaars is veiligheid vaak vooral een kostenpost, terwijl het voor de studenten die er wonen juist essentieel is. Daarom stellen we als gemeente nu strakkere voorwaarden.”

De afgelopen jaren zijn er veel klachten over onveilige studentencomplexen geweest, onder andere omdat deze complexen regelmatig in afgelegen buurten staan. Omgeving die slecht verlicht was, sloten die makkelijk te kraken waren en een gebrek aan sociale controle. Om dit te verbeteren spreekt de gemeente niet alleen de ontwikkelaars aan om zich te houden aan de landelijke normen, maar ook neemt het stadsbestuur maatregelen om de omgeving van nieuwe complexen veiliger in te richten.

De afgelopen tijd heeft Ivens verschillende veiligheidsscans van studentencomplexen gehad en meerdere keren hierover gesproken met studenten en studentenorganisaties. Ivens: “Door beter samen te werken tussen studenten, verhuurders en gemeenten moet het echt een stuk veiliger kunnen. Zo moeten we er met elkaar voor zorgen dat er voortaan ogen gericht zijn op de straat, dus geen gesloten plinten of voordeuren die aan de achterkant van een complex zitten. En de ruimte rondom een complex moet goed overzichtelijk zijn, onder andere door te zorgen voor goede verlichting. Laten we er samen voor zorgen dat studenten veilig in onze stad kunnen wonen!”