SP steunt plannen om Amsterdam aardgasvrij te maken

2 oktober 2020

SP steunt plannen om Amsterdam aardgasvrij te maken

Foto: screenpunk / Flickr

De SP steunt de ambitieuze plannen van het stadsbestuur om Amsterdam aardgasvrij te maken. Overschakelen op schone en duurzame energie is hard nodig om de klimaatverandering te stoppen. Wel houdt de SP vinger aan de pols als het gaat om de woonlasten en is de partij kritisch op de macht van het Zweedse energiebedrijf Vattenfall die een grote rol speelt in het aanleggen van stadsverwarming. SP-raadslid Tiers Bakker: “Nu energie- en klimaatpolitiek belangrijker zijn dan ooit tevoren, wordt maar weer eens duidelijk hoe stom de privatisering van NUON in 2009 is geweest. De gemeente heeft al haar zeggenschap op het gebied van energie uit handen gegeven.”

Deze week is in de gemeenteraad het plan vastgesteld om Amsterdamse woningen van het aardgas af ta halen. Hoe dit precies gaat gebeuren verschilt van buurt tot buurt. In sommige buurten zullen de cv-ketels plaatsmaken voor stadsverwarming, in andere buurten zullen woningen verwarmd gaan worden met een elektrische warmtepomp. Ook zullen veel woningen extra geïsoleerd worden om energie te besparen. De gemeente werkt hierbij samen met woningcorporaties zoals Eigen Haard of Ymere, energiebedrijf Vattenfall en particuliere huiseigenaren. De komende jaren gaat er samen met bewoners gewerkt worden aan de precieze uitwerking van de plannen op buurtniveau. Dan zal ook duidelijk worden welke technieken er worden toegepast en welke kosten daaraan verbonden zijn. De kosten zijn voor de SP van cruciaal belang. De woonlasten voor gewone Amsterdammers met een laag of een middeninkomen mogen niet stijgen door deze plannen.

Naast de woonlasten maakt de SP zich ook zorgen over de vele private partijen die bij de energietransitie betrokken zijn. Bakker: “Energie en warmte zijn een eerste levensbehoefte. Het is toch raar dat de politiek daar zo weinig over te zeggen heeft en alles overlaat aan grote multinationals? Energie is een basisvoorziening die in publieke handen hoort te zijn ”