Discriminatie bij woningverhuur verdient hardere aanpak

8 december 2021

Discriminatie bij woningverhuur verdient hardere aanpak

Foto: SP

De aanpak van discriminatie op de woningmarkt moet een stuk strenger vindt het stadsbestuur, nu opnieuw uit onderzoek blijkt dat veel makelaars bereid zijn mee te werken aan discriminerende verzoeken van vastgoedeigenaren. SP-wethouder Jakob Wedemeijer: “Discriminatie wordt in Amsterdam niet geaccepteerd. Toch blijken te veel makelaars het prima te vinden om discriminatie te faciliteren als ze er geld aan kunnen verdienen. We moeten de druk op verhuurders en makelaars verder opvoeren om zulke praktijken de stad uit te bannen.”

In opdracht van de gemeente deden acteurs zich voor als verhuurder en namen contact op met makelaars met de vraag of ze mee wilden werken aan een discriminerend verzoek voor het zoeken van nieuwe huurders. 2 op de 3 makelaars wees medewerkring aan het verzoek niet direct. Zo gaf 31% van de makelaars aan het prima te vinden om een selectie te maken van alleen huurders met een Nederlandse achtergrond. 12% van de makelaars was bereid andere criteria te gebruiken, zoals taalvaardigheid, die mensen direct of indirect kunnen uitsluiten. 26% gaf aan het verzoek niet via de telefoon te bespreken en een afspraak op kantoor te willen maken.  Slechts 31% van de makelaars gaf helder aan niet mee te willen werken aan het verzoek van de acteurs die zich voordeden als verhuurders.

Momenteel wordt in Den Haag gewerkt aan de zogenoemde wet ‘goed verhuurderschap’. Wedemeijer: “Het zou goed zijn als die wet het beter mogelijk maakt om discriminatie aan te pakken, bijvoorbeeld door foute verhuurders niet langer toe te staan om huizen te verhuren. Nu komen makelaars en verhuurders nog veel te vaak weg met discriminatie. Net zo min als de dikte van je portemonnee, mag ook de herkomst van je achternaam of je huidskleur niet uitmaken of je in Amsterdam een woning kunt vinden.”