Remine Alberts verkozen tot lijsttrekker van de SP Amsterdam

19 december 2021

Remine Alberts verkozen tot lijsttrekker van de SP Amsterdam

Foto: Wiebe Kiestra

Op de digitale ledenvergadering is Remine Alberts verkozen tot lijsttrekker van de SP Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Alberts: “ik ben vereerd om te zijn verkozen. En sta te popelen om Amsterdam ‘linksaf te laten slaan.’ Van wonen tot gezondheid, in onze stad nemen de verschillen tussen arm en rijk nog steeds toe. Hoog tijd om deze tweedeling te bestrijden.”

Naast het vaststellen van de kandidatenlijst hebben de leden ook groen licht gegeven voor het verkiezingsprogramma Amsterdam Linksaf. Speerpunten van het programma zijn onder meer: het bestrijden van de wooncrisis en zorgen voor voldoende betaalbare woningen. De SP zet fors in op het bijbouwen van sociale huurwoningen, minstens 40% van de woningen moet sociaal zijn. Sociale huurwoningen die naar de markt dreigen te verdwijnen door verkoop worden opgekocht. Als het aan de SP ligt gaat niet één sociale huurwoning meer de markt op.

Armoedebestrijding is een ander kernpunt. Nog altijd groeien in een rijke stad als Amsterdam 30.000 kinderen op in armoede. Om deze armoede te bestrijden wil de SP onder andere de minimavoorzieningen voor mensen die op of rond het bijstandsniveau zitten uitbreiden. Een derde speerpunt richt zich op het aanpakken van de grote gezondheidsverschillen in de stad. Als het aan de SP ligt moet iedereen gezond oud kunnen worden in Amsterdam. Of je nu in Oud Zuid of in Zuidoost woont. Gezondheidsverschillen die voortkomen uit stress, slechte huisvesting of schulden horen niet thuis in onze stad.

De top 5 van de kandidatenlijst wordt verder gecomplementeerd door:

2. Erik Bobeldijk, momenteel stadsdeelbestuurder in Nieuw-West

3. Jim Haijen, oud-Statenlid en momenteel fractiemedewerker

4.  Erna Berends, momenteel stadsdeelbestuurder in Noord

5.  Jakob Wedemeijer, momenteel wethouder Wonen

De volledige kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vind je hieronder.