SP: weer commerciële bijlesbureaus van het schoolplein

1 juni 2022

SP: weer commerciële bijlesbureaus van het schoolplein

Foto: Minibe09 / Flickr

In schriftelijke vragen aan het stadsbestuur heeft de SP het college opgeroepen om samen met schoolbesturen te kijken hoe commerciële bijlesbureaus van het schoolplein geweerd kunnen worden. Het Parool berichtte deze week over commerciële bijlesbureaus die op sluwe wijze Amsterdamse leerlingen weten te strikken voor dure bijles. Bijlesbureaus delen op het schoolplein flyers uit waarmee ten onrechte de indruk wordt gewekt dat het kind bijles nodig heeft of dat de bijles vanuit school georganiseerd wordt.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “Het is onacceptabel dat commerciële partijen op het schoolplein lopen te hengelen naar leerlingen uit de basisschoolleeftijd. Het is tekenend voor de sluipende privatisering van ons onderwijs, het vergroot de ongelijkheid en ouders worden opgezadeld met gepeperde rekeningen die ze niet kunnen betalen.”

De afgelopen decennia heeft het schaduwonderwijs een enorme vlucht genomen in Nederland. Er zijn inmiddels tienduizenden bedrijfjes actief die flink geld verdienen aan aanvullende onderwijsactiviteiten als bijles, huiswerkbegeleiding en examentrainingen. De kosten voor bijles of examentraining lopen flink in de papieren. Zo kost een uurtje bijles al gauw veertig euro en betaal je voor een eindexamentraining al snel 300 euro per vak. Dat het tegenwoordig steeds meer gebruikelijk is om tegen flinke tarieven commerciële partijen in te schakelen voor bijles of huiswerkbegeleiding, laat zien dat ons onderwijs sluipenderwijs privatiseert.  De SP vindt dit een kwalijke ontwikkeling. De opmars van de commerciële bijlesindustrie moet  worden bestreden. De dikte van je portemonnee mag nooit bepalen welke kansen je krijgt.

Het afgelopen schooljaar maakte de gemeente Amsterdam zo’n 13 à 14 miljoen euro vrij voor basisscholen om leerlingen die het nodig hebben extra hulp en ondersteuning te geven. Alberts: “Terwijl Amsterdam miljoenen steekt in het verbeteren van de onderwijskwaliteit, slagen commerciële partijen erin ouders geld uit de zak te kloppen met dure bijles. Dat is wrang te noemen. We roepen het stadsbestuur dan ook op om samen met scholen te kijken hoe dit gestopt kan worden.”