SP vraagt stadsbestuur om Ruigoord te behouden als culturele vrijhaven

28 januari 2023

SP vraagt stadsbestuur om Ruigoord te behouden als culturele vrijhaven

Foto: schaaflicht / schaaflicht

Naar aanleiding van verontrustende berichten over het verdwijnen van Ruigoord heeft de SP met een motie de Amsterdamse raad gevraagd om zich nadrukkelijk uit te spreken en er alles aan te doen om Ruigoord te behouden als culturele vrijhaven. De SP vraagt het college in samenspraak met betrokken partijen als de provincie Noord-Holland, Ruigoord en het  Havenbedrijf Amsterdam een structurele oplossing te zoeken met als doel Ruigoord voort te laten bestaan.

SP-fractievoorzitter Remine Alberts: “ Ruigoord is een deel van de Amsterdamse ziel. Het is van groot belang dat vrijhavens als Ruigoord niet verdwijnen. De culturele sector staat onder druk, en wij vragen om een creatieve oplossing voor een creatieve vrijhaven”.

Het voortbestaan van Ruigoord als culturele vrijhaven komt in de knel wanneer plannen van de provincie Noord-Holland en het Havenbedrijf Amsterdam om industriële activiteiten uit te breiden en te verankeren in het bestemmingsplan doorgang vinden.

Hierdoor zal het  houden van culturele activiteiten voor een grotere groep van meer dan vijftig mensen haast onmogelijk worden. Een oplossing kan worden gevonden door de culturele activiteiten te laten plaatsvinden in bijvoorbeeld Ruigoord-Zuidoost, het veld ten zuiden van het dorp. De SP is dan ook van mening dat het college er alles aan moet doen om het verdwijnen van Ruigoord niet te laten gebeuren.