Gouden Roeispaan voor voedselinitiatief Betondorp

21 oktober 2023

Gouden Roeispaan voor voedselinitiatief Betondorp

Foto: SP

SP'er en buurtactivist Marja Remesar heeft samen met Raoul Wartes de 'Gouden Roeispaan' ontvangen voor hun project Voedselkracht. Met dit initiatief verzamelen vrijwilligers elke week voedsel om dat uit te delen aan bewoners van Betondorp die het nodig hebben. Zonder bureaucratie en voorwaarden: iedereen die voedsel nodig heeft, is welkom. Vrijdag kwam Lilian Marijnissen langs om een handje te helpen. "Het is triest dat het nodig is, maar fantastisch dat het gebeurt," aldus Marijnissen.

Een half jaar geleden startte Marja met de voedseluitgifte. Er kwamen toen zo’n 50 mensen op af, inmiddels zijn er iedere week al ongeveer 150 mensen die een tas vol boodschappen komen halen. De vrijwilligers regelen alles zelf, van voedsel ophalen bij winkels tot uitdelen en koken om samen te eten. Gezinnen met kleine kinderen, werkende mensen en gepensioneerden: iedereen is welkom.

Foto: SP

SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen kwam niet alleen kijken, maar stak zelf ook de handen uit de mouwen. "Eigenlijk zouden voedselbanken helemaal niet nodig moeten zijn in zo’n rijk land als Nederland. Ons geld wordt alleen verkeerd verdeeld. Tot die tijd zullen we het zelf moeten organiseren."

Marijnissen reikt de Gouden Roeispaan uit aan Marja en Raoul

De 'Gouden Roeispaan' is een prijs van de SP voor mensen die tegen de stroom in durven roeien.