OPINIE: ‘Neem de inwoners van Zuidoost serieus en behoud de huidige metrolijnen in de Bijlmer’
OPINIE: ‘Neem de inwoners van Zuidoost serieus en behoud de huidige metrolijnen in de Bijlmer’
En weer zijn er plannen opgedoken bij het GVB om metro 53 niet meer van Gaasperplas naar het Centraal Station te laten rijden. Dit terwijl hier de laatste jaren tot twee keer toe tegen geprotesteerd is door bewoners. De directe verbinding tussen Zuidoost en CS mag niet verdwijnen schrijven Jim Haijen, fractievertegenwoordiger van de SP en actievoerders voor metro 53, Manoah Salampessy en Rebeca Pabó.
Deze opinie verscheen eerder op 9-2-2024 online bij Het Parool.
Blij en opgelucht waren we toen wij in september vorig jaar het goede nieuws te horen kregen: metro 53 blijft ook in 2024 rijden tussen de Gaasperplas en het Centraal Station. De politiek en het GVB overtuigen van de noodzaak om de directe verbinding met het Centraal Station te behouden, was geen gemakkelijke opgave.
Tot onze stomme verbazing lezen we nu in nieuwe plannen van het GVB en de Vervoerregio voor 2025 dat de optie om een metrolijn te schrappen gewoon weer op tafel ligt. In een notitie van de Vervoerregio wordt gesproken over het ‘gedeeltelijk ontvlechten van de metrolijnen’.
Ontvlechten is in dit geval beleidstaal voor het schrappen van een metrolijn uit Zuidoost. In dit ‘ontvlechtingsscenario’ worden de huidige lijnen 53 en 50 samengevoegd tot één metrolijn die van Gaasperplas naar Isolatorweg rijdt. Dit betekent meer overstappen.
Inwoners van Gein, Reigersbos en Holendrecht verliezen dan hun rechtstreekse verbinding met stations Sloterdijk en Zuid en inwoners van het oosten van de Bijlmer verliezen hun directe verbinding met het Centraal Station. Beide groepen reizigers moeten dan in het vervolg overstappen op station Van der Madeweg.
Petitie duizenden keren ondertekend
Niet alleen vorig jaar is Zuidoost in het verweer gekomen tegen het verlies van de directe verbinding, ook in 2017 tekenden bewoners samen met de SP massaal protest aan. Het plan ging gelukkig niet door. Waarom wordt het schrappen van de directe verbinding dan nu voor de derde keer voorgesteld? Het plan om te ontvlechten lijkt wel onkruid dat telkens weer terugkeert. Iedere keer moeten bewoners uit Zuidoost bevechten dat ook zij goed openbaar vervoer verdienen.
Onze petitie om de directe verbinding in stand te houden is vorig jaar duizenden keren ondertekend. Hierbij stroomden de reacties binnen: van de verpleegkundigen van het OLVG, docenten van de OSB, tot schoonmakers, advocaten en studenten van hogeschool InHolland. Velen gaven aan dat ze de metro gebruiken om naar hun werk te reizen. Hierbij benadrukte iedereen het belang van een directe verbinding met het centrum van de stad. Een andere veelgehoorde reactie kwam van Amsterdammers die in een extra overstap op Van der Madeweg een groot probleem zagen. Wanneer je in een rolstoel zit of slecht ter been bent, is overstappen niet vanzelfsprekend.
Toegegeven: er wordt door het GVB en de Vervoerregio ook gezegd dat de metro vaker zal rijden, maar toch blijft onder de streep weer staan dat Zuidoost een cruciale directe verbinding verliest.
Het strookt ook niet met alle andere plannen die het stadsbestuur met Zuidoost heeft. Zo staat er veel woningbouw op stapel in het stadsdeel. Bij het toelichten van zijn nieuwbouwplannen in de Volkskrant noemde wethouder Van Dantzig het stadsdeel nog een ‘slapende reus’ en wees hij op de goede bereikbaarheid vanwege de metrolijnen. Zou hij weten dat een groot deel van Zuidoost straks moet overstappen om in het centrum van de stad te komen?
Neem inwoners serieus
Deze week is ook bekend geworden dat de gloednieuwe OBA Next vlakbij metrostation Kraaiennest komt. In een interview met Het Parool noemt OBA-directeur Martin Berendse de metro bij Kraaiennest nog een ‘magisch ding.’ Ook wethouder Moorman is enthousiast en noemt de verbinding tussen Centraal Station, Kraaiennest en Gaasperplas een van de belangrijkste redenen om de OBA Next in de K-buurt te laten verrijzen.
Wanneer er zulke grote en terechte investeringen in de K-buurt gedaan gaan worden, kan het toch nooit de bedoeling zijn om Kraaiennest en de K-buurt los te koppelen van de rest van de stad? Daarom nogmaals en voor de derde keer een oproep aan het GVB en de politiek. Neem de hartenkreet van de inwoners van Zuidoost serieus. Stop met het onzalige plan om te ontvlechten en behoud de huidige metrolijnen in de Bijlmer. Koppel Kraaiennest, Ganzenhoef en Gaasperplas niet af van de stad. Zuidoost hoort erbij.