SP: Amsterdam moet handhaven en woningen aan Kramatweg laten opknappen.

4 juli 2024

SP: Amsterdam moet handhaven en woningen aan Kramatweg laten opknappen.

Foto: at5 / at5

De SP wil dat de gemeente doorgaat met handhaven en het aansporen van de verhuurder om achterstallig woningonderhoud aan de Kramatweg aan te pakken. Onlangs werd bekend dat twaalf woningen aan de Kramatweg door Rappange zijn verkocht aan een nieuwe, nog onbekende, eigenaar. SP-raadslid Remine Alberts: ‘Dat Rappange dik casht op de woningen (de verkoopprijs van de woningen was 10 miljoen) en nu met de staart tussen de benen vertrekt, betekent natuurlijk niet dat de bewoners dan maar achter moeten blijven met achterstallig onderhoud. Knapt de nieuwe eigenaar de woningen niet op, dan moet de gemeente boetes gaan uitschrijven.’

Het merendeel van de verkochte woningen tegenover het Flevopark zijn particuliere sociale huurwoningen. De woningen zijn jarenlang zwaar verwaarloosd in onderhoud. Al sinds 2014 ontvangt de SP klachten over achterstallig onderhoud: van lekkages tot schimmel en allerlei andere kwalijke gebreken. Vorig jaar viel er zelfs een baksteen uit de gevel van een woning naar benden. Samen met de huurders kwam de SP eerder met succes in actie om de loden te vervangen. Na lang aandringen maakte Rappange eindelijk werk van het vervangen van de loden leidingen, die het drinkwater zwaar verontreinigden met giftig lood.

Naast het woningonderhoud is er nog een kwestie die vanuit de gemeente aandacht verdient en dat is de betaalbaarheid van de woningen. De SP wil dat het stadsbestuur met de nieuwe eigenaar om tafel gaat om de woningen in de (particuliere) sociale huursector te houden. De SP is bang dat een nieuwe eigenaar zijn of haar investering wil terug verdienen door de huren flink te verhogen naar vrije sectorhuur en daarmee een einde maakt aan de betaalbaarheid van de woningen. Alberts: “Het risico is natuurlijk groot dat de huren gaan stijgen naar een astronomisch bedrag van 1400 à 1500 euro. De SP wil van het stadsbestuur weten wat we kunnen doen om dit te voorkomen.”

De verkoop van de woningen aan de Kramatweg laat maar weer eens zien dat er een algeheel verbod moet komen op de verkoop van sociale huurwoningen, zowel door corporaties als door particuliere verhuurders. Alleen met een verbod wordt voorkomen dat de sociale huurvoorraad krimpt in deze tijden van schrijnende woningnood.