Onderzoek laat zien: ruim driekwart Amsterdammers wil AEB niet privatiseren maar in overheidshanden houden

10 september 2024

Foto: SP

Gevraagd naar hun mening over de voorgenomen verkoop van het Afval Energie Bedrijf (AEB) geeft 58% van de Amsterdammers aan dat ze het AEB niet willen verkopen. Ruim driekwart (78%) van de ondervraagden Amsterdammers is nog specifieker in hun wens en geeft aan dat het AEB in overheidshanden moet blijven.
De afvalverwerker mag volgens hen niet verkocht worden aan een commerciële partij. Dit blijkt uit onderzoek verricht door Onderzoek en Statistiek (O&S) dat op verzoek van de SP-fractie een vragenlijst afnam onder honderden Amsterdammers.

SP-raadslid Erik Bobeldijk: “Het onderzoek laat zien dat het stadsbestuur van PvdA, GroenLinks en D66 een weg inslaat die haaks staat op wat Amsterdammers willen. Het stadsbestuur bewandelt het pad van privatisering terwijl Amsterdammers het AEB juist graag in publieke handen willen houden.”

De gemeente Amsterdam is nu nog 100% eigenaar van het AEB. Daarmee is de afvalverwerker publiek bezit. En hoewel het AEB van ons allemaal is, is tijdens het opgestarte verkoopproces de Amsterdammers tot dusverre nooit iets gevraagd over de voorgenomen verkoop. Omdat de SP wél graag de mening van de Amsterdammer wil weten, heeft de SP O&S gevraagd onderzoek te doen. Een andere opvallende conclusie uit het onderzoek is dat de achterban van zowel GroenLinks als de PvdA met respectievelijk 80% en 88% aangeeft dat de overheid het AEB niet mag verkopen.

Wanneer Amsterdam haar aandelen AEB verkoopt dan vormt dit het sluitstuk van een lang privatiseringsproces. Amsterdam raakt hiermee zijn directe zeggenschap kwijt. De macht komt bij de private aandeelhouders te liggen. Eerdere voorbeelden van privatisering in de energievoorziening en de volkshuisvesting hebben laten zien hoe desastreus het ‘vermarkten’ van basisbehoeften uitpakt. Energierekeningen zijn momenteel torenhoog en een betaalbare woning is bijna nergens in Amsterdam te vinden. Om te voorkomen dat de lusten straks voor de aandeelhouder zijn, in de vorm van een torenhoog dividend en de lasten straks voor de Amsterdammer in de vorm van een hoge afvalstoffenheffing en een vieze stad, zal de SP zich blijven verzetten tegen de verkoop van het AEB.

Steun je ons en wil je meer weten over waarom verkoop een slecht idee is?Kijk op: stopdeuitverkoop.amsterdam

Hieronder kun je het gehele O&S onderzoek lezen.