Amsterdam in geweer tegen landroof

17 november 2010

Amsterdam in geweer tegen landroof

Het Diemerbos, het Purmerbos en recreatie- en natuurgebied Spaarnwoude bij Haarlem zijn belangrijke groengebieden rondom Amsterdam en mogen niet ten prooi te vallen aan projectontwikkelaars. Daarom moet de gemeente de rijksoverheid met klem verzoeken deze natuurterreinen niet te verkopen of zelf met een alternatief voorstel komen, zo bepleitte SP-raadslid Remine Alberts woensdag in de gemeenteraad. "Als Den Haag deze gebieden verkoopt, maakt dit mooie groen binnen de kortste keren plaats voor vakantieparken."

Remine Alberts)

Als het aan de nieuwe regering ligt wordt 15.000 hectare natuurterrein, dat nu in handen van Staatsbosbeheer is, verkocht. De redenering van de regering is dat er geld nodig is en dat deze terreinen niet tot de Ecologische Hoofdstructuur behoren en dus overbodig zijn. Alberts: "Natuurgebieden liggen voortdurend onder vuur. Verstedelijking, projectontwikkelaars die op de loer liggen om de boel vol te bouwen, denk bijvoorbeeld aan het onzalige plan bij Fort Benoorden, waar men recreatiewoningen wil bouwen. De regering suggereert dat de te verkopen gronden vooral zal bestaan uit weilanden en akkers, maar als je de kaarten bekijkt, zie je wat anders. Het gaat hier om divers natuurgebied waar veel Amsterdammers en inwoners van de regio van genieten en veel dieren hun huis hebben."

De SP verzoekt het gemeentebestuur daarom in Den Haag protest aan te tekenen tegen de verkoop van de gronden. Daarnaast zou de gemeente zelf met de provincie vast moeten gaan denken over een alternatief plan voor de natuurgebieden. Het verzoek werd unaniem aangenomen. Wethouder Ossel deelde de zorg van de SP over de druk op groen die is ontstaan sinds het aantreden van het nieuwe kabinet. Hij zag het voorstel van de SP dan ook als een steun in de rug voor zijn strijd in Den Haag om genoeg geld voor groenbeheer te behouden.