Ieder jaar groots oud-en-nieuwfeest in Amsterdam

26 juni 2009

Ieder jaar groots oud-en-nieuwfeest in Amsterdam

De gemeente gaat ervoor zorgen dat er jaarlijks een spetterend oud-en-nieuwfeest op een gezichtsbepalende locatie in de stad wordt georganiseerd. Die toezegging deed wethouder Asscher donderdag in reactie op een SP-notitie uit 2007. Hiermee komt een einde aan het jarenlange gesteggel rond de organisatie van de feestelijke jaarwisseling in Amsterdam.

Laurens Ivens)

Sinds 2003 is er op de Dam een oudejaarsfeest. Jaarlijks komen hier tienduizenden mensen op af. De komende jaarwisseling zal dit feest vermoedelijk plaatsvinden op het Museumplein en georganiseerd worden door de Staatsloterij. In het verleden dreigde het feest regelmatig op het laatste moment niet door te gaan door onenigheid over vergunningen en kosten. Met haar notitie stelde de SP voor de gemeente zelf de verantwoordelijkheid voor het feest te laten dragen, zodat zeker is dat elk jaar knallend en groots afgesloten kan worden.

In het kader van Topstad Amsterdam past een groot oudejaarsfeest erg goed. Ook in steden als New York, Parijs, Londen en Moskou vieren duizenden mensen met elkaar de jaarwisseling. SP-raadslid Laurens Ivens: "Met de toezegging van de wethouder zou de toekomst van het feest in Amsterdam verzekerd moeten zijn. Nu maar hopen op leuke jaarwisselingen."