Betere en veiligere kramen op de Nieuwmarkt

14 juni 2012

Betere en veiligere kramen op de Nieuwmarkt

De SP wil dat stadsdeel Centrum zorgt voor betere kramen op de Nieuwmarkt. SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam vindt het onverantwoord dat de veiligheid van de kooplui en klanten in het geding is. "Bij harde wind komen de zeilen met balken en al naar beneden. Bij regen zakken de zeilen door en de kooplui moeten met houtjes en touwtjes de boel aan elkaar binden. Hier moet het stadsdeel echt iets aan doen."

Er kwamen bij de SP signalen binnen dat het slecht gesteld was met de veiligheid en kwaliteit van de kramen op de Nieuwmarkt. Hierop besloot de SP een enquête te houden onder de marktkooplieden. De enquête bevestigde de signalen. Veel marktkooplieden gaven aan dat de kwaliteit van de kramen slecht is: de planken zijn oud, vies, vol met splinters en onhyginisch. Daarnaast zijn ook veel kramen onveilig: de staanders zijn soms verbogen en bieden geen mogelijkheid tot een veilige bevestiging van de zeilen, wat bij harde wind gevaarlijk kan zijn. Tot slot geven de kooplui aan dat de uitstraling van deze markt slechter en minder professioneel is dan in andere steden. "De tijd heeft hier 400 jaar stilgestaan," aldus één van de marktkooplieden.

Dit alles leidt tot een onwenselijke en onveilige situatie voor kooplui, klanten en toeristen, waar de kooplui zelf door de gedwongen winkelnering weinig aan kunnen doen. Zij zijn immers gedwongen om de kramen af te nemen en hebben hier zelf geen invloed op. Het stadsdeelbestuur gaat hier wel over en binnenkort moet het contract met de kramenzetter worden vernieuwd. Daarom roept de SP juist nu het stadsdeel op om wat aan de situatie te doen en aanvullende voorwaarden op te nemen in het nieuwe contract.