Uberhaupt niet
Uberhaupt niet
‘Het morele kompas van de Uber-leiding is zoek’. Dat las ik afgelopen week in een interview met New York Times journalist Mike Isaac in De Telegraaf. De Amerikaan was onlangs in Amsterdam ter promotie van zijn nieuwste boek ‘De strijd om Uber, van ambitie tot ontsporing’. Het boek vertelt over het reilen en zeilen bij de taximultinational. De verhalen liegen er niet om: drank, drugs en extravagante directiefeesten in Las Vegas van €25 miljoen. In opdracht van een Uberdirectie waar leugens, bedrog, hebzucht en de zucht naar macht aan de orde van dag waren.
Dat kapitalisme geen moreel kompas heeft, verbaast ons als socialisten niet. Kapitalisme drijft immers op winstmaximalisatie. De drang naar winst maakt dat Uber haar chauffeurs uitknijpt en de verkeersveiligheid onder druk komt te staan. In plaats van haar chauffeurs fatsoenlijk te betalen, rijden de chauffeurs van Uber voor een schamel loon in de rondte. De chauffeurs kunnen wel extra geld binnenhalen door zoveel mogelijk passagiers op te pikken. Dat chauffeurs hierdoor halsbrekende toeren gaan uithalen met alle gevolgen van dien, het zal de kapitalisten van Uber een rotzorg zijn.
Het aantal ongelukken in Amsterdam waar taxi’s bij betrokken zijn, is sinds de komst van Uber in 2015 flink toegenomen. Het aandeel van taxi’s bij ernstige verkeersongelukken ligt in Amsterdam fors hoger dan in andere steden als Utrecht en Rotterdam. Om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal ongelukken terug te dringen heeft de gemeente Amsterdam onlangs een samenwerkingsovereenkomst met Uber ondertekend, een zogeheten ‘charter’. Uberchauffeurs moeten zich beter gaan houden aan voorgeschreven rusttijden en jonge chauffeurs moeten voortaan een speciale verkeerstraining gaan volgen.
Hoewel de afspraken goed klinken, is de kans groot dat we er als Amsterdam niets mee opschieten. De afspraken zijn namelijk gemaakt op ‘basis van vrijwilligheid en in de geest van goede wil.’ En daar zit nu het probleem. Een kapitalist als Uber gaat zijn leven niet zomaar vrijwillig beteren. De reeks dodelijke ongelukken in de stad waar Uber bij betrokken is en waar Uber aanvankelijk geen enkele verantwoordelijkheid voor wilde nemen, bewijst dat.
Ook kun je je afvragen waarom de gemeente wil samenwerken met een bedrijf dat zijn chauffeurs voor een schamel loon laat rondrijden en zich probeert te onttrekken aan alle geldende wetgeving waar de reguliere Amsterdamse taxi’s zich wel aan moet houden.
De komende tijd wordt er nieuw taxibeleid ontwikkeld in Amsterdam. Het is daarom de hoogste tijd dat Amsterdam bij het Rijk afdwingt dat de gemeente de ruimte en de middelen krijgen om Uber te dwingen om zich aan de regels te houden. Doet Uber dat niet dan moet Amsterdam elke samenwerking met Uber verbreken en het voorbeeld van Barcelona volgen door Uber uit de stad verbannen.
- Zie ook:
- Tiers Bakker
Reactie toevoegen