h

SP overhandigt zwartboek aan wethouder en directie Waternet

10 september 2021

SP overhandigt zwartboek aan wethouder en directie Waternet

Foto: SP

In juli opende de SP een meldpunt over Waternet. Aanleiding om het meldpunt te openen waren de velen klachten over meerdere afschrijvingen en dubbele rekeningen van het drinkwaterbedrijf. SP-raadslid Tiers Bakker:  "Het nieuwe computersysteem bij Waternet heeft geleid tot een administratieve chaos.Het ergste van dit alles is dat veel Amsterdammers door het plotseling incasseren van meerdere rekeningen financieel klem zijn komen te zitten. Het is goed dat de wethouder naar aanleiding van ons zwartboek beterschap belooft en erkent dat er dingen mis zijn gegaan.”

Opeens rood staan door meerdere afschrijvingen
Bij het meldpunt van de SP hebben zich meer dan 1100 Amsterdammers gemeld met verhalen over de administratieve chaos bij Waternet. Om achterstanden in te lopen worden op één dag meerdere bedragen afgeschreven, specificaties ontbreken vaak bij bankafschriften en de klantenservice kan niet ophelderen hoe de situatie er voorstaat: zijn alle achterstallige rekeningen nu betaald of liggen er nog meer afschrijvingen in het verschiet?

Ook vertellen veel Amsterdammers dat ze in financiële moeilijkheden zijn gekomen doordat meerdere bedragen in één keer zijn afgeschreven. Mensen zijn rood komen te staan, konden opeens geen boodschappen meer doen of hadden moeite om de huur te betalen. 

“Ik zit pas in de Bijstand en er werden nu 3 termijnbedragen in 1 maand afschreven van Waternet. Ik ben alleenstaande moeder en doe heel erg mijn best om niet in de schulden te komen en nu stond ik vorige maand toch in het rood.”

“Geen geld voor voedsel meer, 4x 50euro in een dag afgetrokken.

“Zonder brief of mail of aankondiging zijn er meerdere bedragen op 1dag afgeschreven. Ik stond op dat moment op het station en kon mijn ov niet meer opladen Ik kwam vervolgens niet in aanmerking voor een betalingsregeling omdat het bedrag te laag zou zijn.”

 

Problemen met betalingsregelingen 
Veel mensen meldden problemen met de betalingsregelingen. Geld is vaak binnen twee dagen afgeschreven. De beloofde regelingen voldoen niet. Hierdoor hebben velen tevergeefs aan de bel getrokken voor een betalingsregeling. Wethouder de Vries gaf toe dat dit anders had gemoeten. Amsterdammers hadden meer tijd moeten krijgen om een betalingsregeling te treffen. 

Bakker:  "Het is goed dat de wethouder de problemen erkent en samen met Waternet beterschap belooft. De SP blijft de situatie rond Waternet  op de voet volgen. Problemen bij het treffen van een betalingsregeling of andere zaken kunnen nog steeds hier gemeld worden dan zorgen wij dat de zaak door Waternet wordt opgelost."

U bent hier