Verkiezingsprogramma 2014-2018

9. Een gezond leefklimaat voor mens en dier

De Amsterdamse luchtkwaliteit kan en moet beter. Zowel voor mens als dier moet het klimaat in onze stad aanzienlijk verbeteren. We willen letterlijk en figuurlijk een groene stad. Een stad waar werk gemaakt wordt van schone energie en groene daken en waar bomen behouden blijven.

Het leefklimaat is de afgelopen jaren steeds meer een punt van zorg geworden. Met de verkoop van de aandelen Nuon aan bruinkoolboer Vattenfall heeft de gemeente een belangrijke mogelijkheid om groene energie te stimuleren uit handen gegeven. Een inhaalslag is nu nodig. Daarnaast moet de schaarse natuur die onze stad rijk is beschermd worden.

Een duurzame toekomst: werk maken van schonere energie
  • De gemeente gaat via energiemakelaars mensen objectief advies geven over de mogelijkheden om zonnepanelen te plaatsen op hun dak en hoe dat financieel voordelig kan zijn. De regels voor het plaatsen van zonnecollectoren bij particulieren worden vereenvoudigd.
  • Om wonen duurzamer en milieuvriendelijker te maken, wordt bij corporaties en bouwbedrijven afgedwongen dat zij duurzaam bouwen. Er worden afspraken gemaakt om bestaande bouw beter te isoleren zodat energierekeningen voor bewoners lager worden. Nieuwbouw krijgt waar mogelijk zonnecellen op het dak.
  • Amsterdam gaat er bij de provincie op aandringen dat het verbod op de uitbreiding van het aantal windmolens op land van tafel gaat.
Betere luchtkwaliteit: milieuvervuilers aan banden
  • De luchtkwaliteit van Amsterdam wordt verbeterd. Binnen de ring worden de meest vervuilende voertuigen na een overgangsperiode zoveel mogelijk geweerd en elektrisch goederenvervoer gestimuleerd. De gemeente dringt er bij het Rijk op aan dat de maximumsnelheid op de ring-West weer 80 km/u wordt.
  • De bestaande regels over geluid en uitstoot voor Schiphol worden strikt gehandhaafd en er wordt gestreefd naar een schoner Schiphol. De luchthaven wordt niet uitgebreid.
  • Amsterdam stopt met het voeden van het AfvalEnergieBedrijf en gaat werk maken van het gescheiden inzamelen van afval. Op openbare plekken worden prullenbakken geplaatst waar afval gescheiden wordt ingezameld.
  • Vervuilende rondvaartboten worden onder druk van de gemeente vervangen door schonere en stillere exemplaren.
Beter leefklimaat: natuur en milieu in Amsterdam
  • We gaan zuinig om met het groen in onze stad. Het kappen van bomen wordt teruggedrongen. Als er toch gekapt moet worden, worden er altijd in de buurt bomen teruggeplaatst waarbij de ouderdom van de gekapte boom als uitgangspunt wordt genomen voor de terug te plaatsen bomen.
  • We stimuleren buurtbeheer van openbaar groen en binnentuinen. We maken ruimte voor stadslandbouw op braakliggende terreinen of ongebruikte stukken gras.
  • De stadsparken zijn voor iedereen. Open en toegankelijke evenementen zijn welkom in onze parken, als ze voldoen aan de milieuvoorschriften en niet te veel overlast veroorzaken. We willen niet dat parken afgesloten worden voor evenementen waar alleen betalende bezoekers naar binnen mogen. Zulke evenementen kunnen beter op braakliggende stukken grond of op bedrijventerreinen worden georganiseerd.
  • Er komen in alle buurten waar daar behoefte aan is, meer openbare drinkwatervoorzieningen en toiletten.
Respect voor alles wat leeft: dierenwelzijn hoort erbij
  • De organisaties die opkomen voor de dieren in de stad zoals de Dierenbescherming, Dierenambulance en dierenopvang kunnen rekenen op structurele ondersteuning van de stad. Ook worden ze zoveel mogelijk bevrijd van de gemeentelijke bureaucratie: zo hoeven chauffeurs van de dierenambulance geen taxi-examen meer te doen om over de trambaan te mogen rijden.
  • Alleen zieke en zwakke damherten in de Waterleidingduinen mogen afgeschoten worden.
  • We stimuleren de biodiversiteit in de stad: we zetten ons in voor de bescherming van bijen en hommels, weidevogels, ringslangen en andere diersoorten in Amsterdam.