h
Verkiezingsprogramma 2014-2018

8. Veilig verkeer door de stad

Lopen, fietsen en openbaar vervoer moeten in onze stad gestimuleerd worden. Dat is goed voor het milieu en de gezondheid. Bovendien is dit de enige manier om de doorstroming in de stad te bevorderen. De SP stelde zeven jaar geleden al voor om te experimenteren met gratis openbaar vervoer en het is goed dat dat nu eindelijk gebeurt. De proef met gratis openbaar vervoer wordt wat de SP betreft omgezet in een vaste regeling. Om nu echt eens werk te maken van de doorstroming en het milieu in Amsterdam, stelt de SP voor om een groter deel van de binnenstad autoluw te maken. De grachtengordel wordt een autoluw gebied waar een maximumsnelheid van 30 km/u moet gelden, zodat ook scooterrijders op de weg kunnen rijden en er meer ruimte op het fietspad komt. Op die manier wordt fietsen veel veiliger.

Belangrijke pijlers voor veilig en goed verkeer zijn:

Veilige en goede doorstroming: voetganger en fiets centraal
  • We realiseren een groter autoluw gebied in de binnenstad waar meer ruimte komt voor de fiets. We voeren hier 30 kilometerzones in en verplaatsen de scooters en snorfietsen naar de rijbaan. Ook op andere plekken in de stad willen we dit invoeren.
  • De gemeente zorgt voor een robuust, snel, comfortabel en fijnmazig netwerk van geasfalteerde fietspaden en fietsstraten. Er wordt veel meer gecontroleerd op snelheidsovertredingen van scooters en snorfietsen op de fietspaden. Wanneer een straat heringericht wordt, scheiden we fiets- van autoverkeer. De belangrijke fiets- en autoroutes in de stad worden waar mogelijk van elkaar gescheiden.
  • Er komen meer gratis openbare fietsenstallingen in de stad, vooral bij uitgaansgelegenheden. We stellen een norm vast voor het aantal stallingen en fietsenrekken in een buurt op basis van de woondichtheid. Foutgeparkeerde fietsen die overlast geven en fietswrakken worden weggeknipt.
Passende ruimte voor de auto: geen autootje pesten
  • Er komt een stedelijk parkeerfonds in plaats van de parkeerfondsen van stadsdelen. Parkeerinkomsten worden zo verdeeld over de stad en we voorkomen dat de auto als melkkoe gebruikt wordt. Betaald parkeren wordt alleen ingevoerd als er een parkeerprobleem is. Parkeervergunningen voor bewoners moeten tegen kostprijs afgegeven worden.
  • De gemeente zet in op een wegennet dat alternatieve routes biedt in geval van stremming of file. Er komt een rem op het almaar verbreden van snelwegen, zoals de verbreding van de A9/ Gaasperdammerweg.
  • De plannen voor veel te dure ondergrondse (fiets)parkeergarages worden afgeblazen. De noodzaak van de Singelgrachtgarage (kosten ca. 60 miljoen euro) en de Boerenweteringgarage (kosten ca. 40 miljoen euro) is niet aangetoond.
Betaalbaar en prettig vervoerd worden: met bus, tram en metro
  • Er komen meer goedkope P&R-voorzieningen langs de snelweg met een snelle bus rechtstreeks naar het centrum en eventueel een bagageservice.
  • De proef met gratis openbaar vervoer voor 65-plussers met een laag inkomen wordt omgezet in een vaste regeling. Er komt een onderzoek naar uitbreiding van gratis openbaar vervoer voor andere groepen.
  • Om het Amsterdamse openbaar vervoer veilig te houden breiden we het toezicht uit. Op trams zonder conducteur komt er één om zwartrijden en zakkenrollen tegen te gaan. In het taxivervoer moet gebruik worden gemaakt van ‘mystery-guests’ om misstanden op te sporen en aan te pakken. Toezichthouders op de ponten over het IJ moeten beter toezien op de verkeersstromen, de sociale veiligheid en het uitschakelen van de motoren van scooters en snorfietsen.
  • Het GVB gaat zorgen dat er voldoende plaats is in de metro voor alle reizigers op ieder moment van de dag. Het tekort aan metrostellen in de spits wordt opgelost.
  • Er moet onderzoek worden gedaan worden naar de aanleg van een snelle metro- of tramlijn van Sloterdijk via het Westerpark naar het Centraal Station of Amsterdam-Noord. Ook moet de veerverbinding naar IJmuiden en Velsen behouden blijven en eventueel worden uitgebreid met een veerverbinding naar Almere.
  • Het GVB moet zijn reizigers centraal stellen, het beste is dit te realiseren door het een bedrijf van de reizigers te laten zijn. Daarom gaan we het GVB onder democratische zeggenschap brengen.

U bent hier