Gemeentelijk woningbedrijf lijkt hard nodig

3 december 2006

Gemeentelijk woningbedrijf lijkt hard nodig

Om echt daadkrachtig de problemen met volkshuisvesting in Amsterdam aan te pakken, is het oprichten van een gemeentelijk woningbedrijf het onderzoeken waard, aldus SP gemeenteraadslid Hans Bakker. "We moeten bouwen aan de stad, maar wel met een eigen woningbedrijf."

Hans Bakker)

Het moeizaam bereikte akkoord tussen gemeente en corporaties bewijst volgens Bakker dat het anders moet: "Of we nu gerust kunnen zijn dat het wonen in Amsterdam betaalbaar blijft, is afwachten. Immers voor grote gezinnen en ouderen is het nog maar de vraag of die aan hun trekken kunnen komen. Ook garanderen de zogenaamde 'aanbiedingsafspraken' geen betaalbare huisvesting voor de laagste inkomens. Bovendien heeft de gemeente nauwelijks sancties voor als de corporaties de afspraken niet nakomen."

De SP stelt nu voor aan het gemeentebestuur om alles in eigen hand te houden. Geld hiervoor is onder ander te vinden in de 11 miljoen euro die is uitgetrokken voor herstructurering van bedrijventerreinen. Woensdag zal Bakker dit voorstel presenteren bij de commissie Volkshuisvesting van de gemeenteraad.