Alleen onder strikte voorwaarden een proef met terrasverwarming

19 december 2008

Alleen onder strikte voorwaarden een proef met terrasverwarming

null)

De SP heeft gisteren ingestemd met een proef voor terrasverwarming onder strikte voorwaarden. Bij deze proef moet dan wel rekening gehouden worden met de beperking van overlast en de milieuschade. SP-fractievoorzitter Remine Alberts: "Het plezier van verwarmde terrassen willen we mensen niet ontzeggen als anderen er maar niet de dupe van worden. Aan dat laatste twijfelen we nog, maar een proef onder strikte voorwaarden konden we wel steunen."

Vanuit stadsdeel Centrum kwamen er grote bezwaren tegen de proef die daar plaats zou moeten vinden. Met deze bezwaren zal nu rekening gehouden worden en de energiezuinige varianten zullen voorrang krijgen. Doordat burgemeester Cohen dit toezegde kon ook de SP met de proef akkoord gaan. Eerder had de SP nog tegen de proef gestemd, omdat het voordeel voor horecaondernemers belangrijker werd gevonden dan energieverspilling of geluidsoverlast voor omwonenden.

Het verzet vanuit stadsdeel Centrum tegen de proef met terrasverwarming was erg groot. Onder andere het handhaven van de spelregels zorgde voor problemen. Ook nam het aantal klachten over geluidsoverlast toe. Zowel in de stadsdeelraad als in de gemeenteraad was aandacht gevraagd voor de energieverspilling. Alberts: "Het is niet uit te leggen dat er wel overal gehamerd wordt op energiebesparing, maar dat het niet erg wordt gevonden dat er gestookt wordt voor de buitenlucht. Daarom ben ik blij dat de nieuwe energiezuinige verwarming, die deze week de milieuprijs van minister Cramer won, in de proef gaat worden ingezet." Om alles goed te kunnen doen zal de proef pas volgende winter van start gaan.