Pak achterstallig onderhoud Aireystrook snel aan

7 januari 2014

Pak achterstallig onderhoud Aireystrook snel aan

De SP wil dat het achterstallig onderhoud van de woningen in de Aireystrook aan de Burgemeester De Vlugtlaan eindelijk wordt aangepakt. De SP zal daarom samen het Wijksteunpunt Wonen een inventarisatie maken van alle onderhoudsklachten van de bewoners en bij corporatie Eigen Haard aandringen op snelle actie. Ook zal de SP via de deelraad het stadsdeelbestuur om actie vragen. SP-deelraadslid in Nieuw-West Erik Bobeldijk: "De verwaarlozing van deze woningen kan niet. De huizen worden zo onleefbaar en we horen ook hier weer dat er een toename is van het aantal gezondheidsklachten. Ze moeten snel worden opgeknapt en betaalbaar blijven voor de huidige bewoners."

Met grote spandoeken, goed zichtbaar vanaf de Vlugtlaan protesteren de bewoners van de Aireystrook tegen het uitblijven van onderhoud. Al lange tijd dreigen de flats uit de Aireystrook gesloopt te worden. Daardoor zijn de woningen jarenlang sterk verwaarloosd door de woningcorporatie. De achterstand is zo groot dat de huurders in het verleden huurverlaging hebben gekregen. Maar dat is niet waar het hen om gaat; zij willen een fatsoenlijke woning voor een fatsoenlijke huurprijs. Bovendien zijn de bewoners gehecht aan de buurt.

De planning van de sloop verandert voortdurend. Onlangs heeft de bewonerscommissie te horen gekregen dat de woningen niet op korte termijn worden gesloopt. Bewoners willen daarom eindelijk actie van Eigen Haard. In het oostelijke deel van de Aireystrook vindt wel renovatie plaats, en dat is duidelijk te zien. Deze woningen zijn van een andere corporatie, zijn een stuk beter geïsoleerd en zien er een stuk beter uit. Bobeldijk: "Het kan dus wel. Eigen Haard moet daar een voorbeeld aan nemen en niet langer wachten met het opknappen van de huizen."