Einde aan koppelverhuur parkeerplek

12 februari 2014

Einde aan koppelverhuur parkeerplek

Autoloze bewoners worden door corporaties niet langer gedwongen tot het huren van een dure parkeerplek. De SP heeft hier de afgelopen jaren op meerdere plekken in de stad met bewoners actie voor gevoerd. SP-raadslid Remine Alberts: “Sociale huurwoningen moeten betaalbaar zijn. Het is dus niet de bedoeling dat de prijs wordt opgedreven door de verplichte huur van een dure parkeerplek. Het is goed nieuws dat autoloze huurders in de toekomst niet langer de melkkoe van de woningcorporatie zijn.”

Met een groep van 20 bewoners uit de Colijnstraat kwam de SP onlangs nog in actie tegen de koppelverhuur van Vestia. Autoloze bewoners werden door Vestia gedwongen een parkeerplek af te nemen voor 70 euro per maand. Met deze ‘koppelverhuur’ werd de huurprijs door Vestia flink opgedreven en waren bewoners eerder melkkoe dan huurder. Eenzelfde soort situatie speelt ook op het Bezaanjachtplein in Noord

Afgelopen week hebben de gemeente, de woningbouwcorporaties en huurdersvereniging met elkaar afgesproken dat er een einde komt aan dit soort koppelverhuur. Op plekken in de stad waar nog sprake is van koppelverhuur wordt er door gemeente en corporaties naar oplossingen gezocht om de situatie zo snel mogelijk te beëindigen.

De SP zal nu opletten of de corporaties zich aan hun woord gaan houden. Alberts: “Door samen met bewoners de koppelverhuur op de politieke agenda te zetten heeft de SP de gemeente en de woningbouwcorporaties wakker geschud. Dat moeten we in de gaten blijven houden want eerder probeerde Vestia zich te drukken door te zeggen dat zij een Rotterdamse corporatie zijn. Wat ons betreft houden alle corporaties zich aan de afspraken. Op die manier zorgen we voor fatsoenlijke en betaalbare woningen, ook voor mensen zonder auto.”