Meer Amsterdammers vanuit bijstand naar baan

28 januari 2016

Meer Amsterdammers vanuit bijstand naar baan

Afgelopen jaar vonden 6318 Amsterdamse bijstandsgerechtigden een baan. Daarmee was de uitstroom uit de bijstand groter dan het aantal nieuwe bijstandsaanvragen. SP-wethouder Arjan Vliegenthart: “Dit is heel goed nieuws. Met een baan ga je er niet alleen in inkomen op vooruit, maar je komt ook veel beter tot je recht in de samenleving.”

De daling is opvallend omdat in de andere grote steden er juist bijstandsgerechtigden bijkwamen. Vliegenthart: “De economie in Amsterdam zit mee. Maar dit stadsbestuur steekt ook heel veel energie in het ondersteunen van mensen bij het zoeken van een baan of een opleiding.”

Zo introduceerde Vliegenthart een jaar geleden de zogenoemde leerstages, waarbij mensen werkervaring op kunnen doen voor omgerekend het minimumloon.   Ook is Amsterdam  vorig jaar begonnen met een aanvalsplan jeugdwerkloosheid. Vliegenthart: “Er zijn veel mensen die op eigen kracht een baan kunnen vinden. Maar dit stadsbestuur vindt het belangrijk om mensen die dat nodig hebben een steun in de rug te geven. Daar hebben werkzoekenden baat bij, maar uiteindelijk profiteert ook de hele samenleving daarvan.”