Stadsbestuur opent aanval op achterstallig woningonderhoud (update)

23 juni 2016

Stadsbestuur opent aanval op achterstallig woningonderhoud (update)

(oorspronkelijk bericht 9-3-2016) Het stadsbestuur opent de aanval op achterstallig woningonderhoud in Amsterdam. Verhuurders die hun woningen slecht onderhouden, worden stevig aangepakt. SP-wethouder Laurens Ivens: "Iedereen heeft recht op een veilig en goed onderhouden huis. Omdat verhuurders daar lang niet altijd voor zorgen, gaan wij ons daar meer tegenaan bemoeien."

Het stadsbestuur heeft een Actieplan Woningkwaliteit opgesteld. De gemeente gaat allereerst goed in kaart brengen hoe het gesteld is met het woningonderhoud in de stad. Eigenaren van slecht onderhouden panden worden vervolgens op de hoogte gesteld van de gebreken. Eigenaren die vervolgens niets doen worden aangepakt door de gemeente.

Ivens: “Hierbij letten we op álle soorten huizen, juist ook die van particuliere verhuurders.  Wel de huur innen, maar niets doen aan onderhoud: dat accepteren we niet, dan krijg je met de gemeente te maken. Achterstallig onderhoud zoals schimmel, kapotte kozijnen of lekke daken, hoort niet thuis in onze stad.”

De SP fractie in de gemeenteraad deed onlangs al het voorstel voor een gemeentelijke norm voor woningkwaliteit. Die moet gehandhaafd worden, bijvoorbeeld door een dwangsom van de stadsdelen voor nalatige verhuurders.

Update 23-6-2016

De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het gemeentelijke actieplan tegen achterstallig onderhoud. Ivens: "Het is goed nieuws dat de hele gemeenteraad zegt dat het afgelopen moet zijn met achterstallig woningonderhoud, en dat we daarbij expliciet ook slechte particuliere verhuurders aanpakken. Dat de gemeenteraad unaniem voor heeft gestemd geeft mij een extra steun in de rug om slechte, lakse woningeigenaren achterna te zitten tot ze goed zorgen voor hun woningen en hun huurders."