5705 nieuwe huizen in 2016

15 december 2016

5705 nieuwe huizen in 2016

Dit jaar is de bouw begonnen van 5705 nieuwe huizen in Amsterdam. Ongeveer de helft van deze huizen heeft een huur onder de 1000 euro, de andere helft is een duurder huurhuis of is een koopwoning. SP-wethouder Laurens Ivens: “Toen dit stadsbestuur 2,5 jaar terug begon, werden er zo’n 2000 a 3000 huizen gebouwd. Wij wilden dat naar de 5000 tillen. Dat is ook dit jaar weer gelukt, en dat helpt ons de woningnood te bestrijden.”

Vorig jaar werd er een recordaantal huizen gebouwd, 8376 stuks. Ivens: “Dat we dát niet halen is niet zo heel gek, omdat er vorig jaar ook veel uitgestelde bouw uit de crisistijd plaatsvond. Ik ben blij met deze 5705 nieuwe huizen dit jaar. In de afgelopen 22 jaar is er maar drie keer meer  gebouwd dan dat.”

Ondanks dat er veel huurhuizen zijn gebouwd, blijft de bouw door corporaties achter. De gemeente had eerder afgesproken dat corporaties minimaal 800 reguliere sociale huurwoningen per jaar zouden bouwen. Dit jaar bouwen de corporaties er 629. Deels is de tegenvallende corporatiebouw te verklaren doordat een aantal bouwprojecten uitgesteld is tot volgend jaar vanwege een speciale regeling rondom de verhuurdersheffing.

Maar SP-raadslid Erik Flentge is hier evengoed kritisch over en stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur. Flentge: ”Ik snap dat corporaties het moeilijk hebben door de verhuurdersheffing van het VVD/PvdA-kabinet.  Maar 20% achterblijven bij een afspraak, terwijl de wachtlijst voor sociale huur enorm lang is, dat vind ik niet goed. Ik wil weten of we die huizen op een later moment toch nog krijgen, en wat er gaat gebeuren om de corporatiebouw volgend jaar naar het juiste peil te brengen.”