Stadsbestuur: "hoe strenger de bonusregels, hoe beter"

25 januari 2017

Stadsbestuur: "hoe strenger de bonusregels, hoe beter"

"Hoe strenger de bonusregels, hoe beter", zo verwoordde wethouder Ollongren van Economische Zaken woensdag het collegestandpunt in het debat over bonusregels en de Brexit, aangevraagd door SP, PvdA en GroenLinks. SP-raadslid Daniël Peters is blij dat het college duidelijk is: “Amsterdam is een aantrekkelijke stad. Daar hebben we geen vertroeteling van toch al goedverdienende bankiers bij nodig. En bedrijven die hier niet heen willen omdat de bonusregels te streng zouden zijn, daar missen we helemaal niks aan.”

De linkse partijen hadden het debat aangevraagd naar aanleiding van uitspraken van wethouder Ollongren (D66) van anderhalve week geleden. Daarin zei ze dat het onverstandig is dat Nederland strengere bonusregels heeft voor bankiers dan andere Europese landen. Volgens haar vinden banken de Nederlandse regels een probleem. Ze leek er bovendien op te zinspelen dat onderzocht zou moeten worden in hoeverre Nederland last heeft van de strengere regels.

Op navraag van SP, PvdA en Groenlinks zei de wethouder in het debat te willen pleiten voor een gelijk speelveld in heel Europa, waarbij ook de strenge Nederlandse regels leidend mogen zijn. Ter versterking daarvan sprak de raad zich uit tegen de versoepeling van de bonusregels voor bankiers. Peters: “De kapitalistische crisis van 2008 werd veroorzaakt door onverantwoorde gedrag van banken, mede als gevolg van perverse bonusregelingen. Om dit soort gegraai met rampzalige gevolgen in de toekomst te voorkomen, zijn de bonussen voor Nederlandse banken aan banden gelegd met een maximum van 20% van het jaarsalaris. Wij hoeven geen onderzoek naar de gevolgen hiervan voor de bankiers, dit is gewoon een principieel punt. Verruimen van de bonusregels is onnodig en bovendien asociaal.”