Vermijd te strenge inkomenseisen vrije sectorhuur

8 juni 2017

Vermijd te strenge inkomenseisen vrije sectorhuur

Op voorstel van de SP gaat het stadsbestuur voorkomen dat nieuwe middeldure huurwoningen onbereikbaar worden door bijvoorbeeld onredelijke inkomenseisen. SP-raadslid Erik Flentge: “Veel commerciële verhuurders eisen dat je vijf keer de maandhuur verdient voor je een vrije sector huis mag huren. Het inkomen van je partner telt vaak niet eens mee. Inkomenseisen zijn op zich begrijpelijk, maar het moet wel redelijk blijven. Laten we voorkomen dat mensen met een middeninkomen van zo’n 35 tot 45 duizend euro per jaar worden buitengesloten.”

Het College neemt veel maatregelen om de huur betaalbaar te houden. Daarvoor moeten er voldoende sociale huurwoningen zijn, maar ook betaalbare middeldure huurwoningen.  Onlangs maakte het stadsbestuur bekend prijsafspraken te gaan maken voor 1500 vrije sector huurwoningen per jaar. Door een maximale huurprijs af te spreken van 700 tot 950 euro, voorkomt het stadsbestuur dat de verhuurder kan vragen wat hij wil en de huur doorstijgt naar 1500 euro of meer. Deze middeldure huurhuizen zijn bedoeld voor woningzoekenden met een inkomen tussen de 35.000 en 53.000 euro, die niet meer in een sociale huurwoning terecht kunnen vanwege Europese regels.

Flentge: “Als je verhuurders hun gang laat gaan met de inkomenseisen, maakt alleen de groep met relatief hoge salarissen een kans op een middeldure huurwoning. Dat is niet wenselijk. Dan kunnen  leraren of politieagenten niet wonen.  Mensen die belangrijk zijn voor de stad.”