Stadsbestuur boekt resultaten tegen illegale vakantieverhuur

3 oktober 2017

Stadsbestuur boekt resultaten tegen illegale vakantieverhuur

Het stadsbestuur heeft flinke resultaten geboekt in de strijd tegen illegale vakantieverhuur. In 2,5 jaar tijd heeft de gemeente zo’n 500 boetes opgelegd en 500 illegale hotels gesloten. Sinds de overeenkomst met Airbnb zijn zo’n 1250 advertenties verwijderd van verhuurders die de regels overtreden. SP-wethouder Laurens Ivens is blij met deze trendbreuk: “Dit gaat de goede kant op. Dat is goed nieuws voor de Amsterdammers. Minder vakantieverhuur en illegale hotels betekent minder overlast en meer huizen die weer gewoon door Amsterdammers bewoond kunnen worden.”

Eind 2016 maakte de gemeente nieuwe afspraken met Airbnb over het inperken van woningverhuur aan toeristen. De overeenkomst blijkt een effectief nieuw wapen in de strijd tegen illegale hotels. Het aantal appartementen op de website van marktleider Airbnb daalde van ruim 15.000 naar 13.700. Maar ook de gemeente sloot het net verder. Dankzij fors meer handhavers, nieuwe digitale zoeksystemen en een hotline voor klachten zijn vele hotels gesloten en verhuurders beboet.

Ivens: “Dit zijn belangrijke stappen waarmee we huisjesmelkers in de hoek drijven. Maar zijn er nog niet en daarom gaan we verder. Vanaf 1 oktober geldt in Amsterdam de meldplicht. Woningeigenaren die niet melden dat zij hun huis aan toeristen verhuren riskeren een forse boete. Door de meldplicht kan de gemeente nog veel beter in de gaten houden waar regels zoals de 60-dagengrens worden overtreden. Zo lang er huisjesmelkers zijn die een verdienmodel zien in de illegale verhuur van huizen aan toeristen, mag de gemeente niet achterover leunen. Zulke zakkenvullers moeten we bestrijden, zodat we de woningnood verminderen en onze buurten leefbaar houden.”